جستجو در سایت

1404/09/15 18:17
گفت‌وگوی سلام سینما با بهزاد زهرایی، منتقد و مدرس سینما

بهزاد زهرایی: بامداد خمار مطلع بامداد بیداری شبکه نمایش خانگی است

بهزاد زهرایی: بامداد خمار مطلع بامداد بیداری شبکه نمایش خانگی است
بهزاد زهرایی، مدرس و کارشناس سینما، در گفت‌وگو با «سلام سینما» سریال بامداد خمار را اثری استاندارد و قابل دفاع دانست و تأکید کرد که این اقتباس ادبی نه تنها روایت عاشقانه‌ای همه‌پسند ارائه می‌دهد، بلکه هویت فرهنگی و تاریخی ایران را به‌خوبی بازآفرینی کرده است. او همچنین بازی خانم مرجانه گلچین و خانم برومند را برجسته خواند و گفت این سریال می‌تواند حد انتظار مخاطبان شبکه نمایش خانگی را برآورده کند و گفت‌وگویی تازه درباره ادبیات و فرهنگ ایرانی ایجاد کند.

اختصاصی سلام سینما؛ مهلا رنجبران | بهزاد زهرایی مدرس سینما در حوزه‌های کارگردانی، فیلم‌نامه‌نویسی، بازیگری و تدوین است. او همچنین سابقه تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی فیلم‌های تبلیغاتی و برنامه‌های تلویزیونی و مستند را دارد و در زمینه مدیریت دوبلاژ برنامه‌های مستند نیز فعالیت کرده است. زهرایی با تجربه‌ای گسترده در تولید محتوا و آموزش سینما، از چهره‌های تأثیرگذار در حوزه تلویزیون و شبکه نمایش خانگی محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید:

«تاسیان»، «سووشون» و «بامداد خمار»؛ آیا فیلمسازان زن پرچمدار بازگشت به هویت ملی در شبکه نمایش خانگی شده‌اند؟

یاسمن خلیلی‌فرد: بامداد خمار یک اقتباس موفق و خوش‌ساخت از آب درآمده است

نقد سریال بامداد خمار، قسمت هشتم | جان دوباره


کیفیت سریال بامداد خمار؛ استاندارد و قابل دفاع

زهرایی در پاسخ به خبرنگار سلام سینما مبنی بر اینکه نگاه کلی شما به کیفیت سریال بامداد خمار چیست و آیا توانسته انتظارات مخاطبان از یک اقتباس ادبی را برآورده کند، گفت:

«به نظر من سریال بامداد خمار یک کیفیت استانداردی در سریال‌سازی دارد. از لحاظ کارگردانی و فیلم‌نامه باید جداگانه بررسی شود، اما به خصوص در مقایسه با سریال قبلی خانم نرگس آبیار، این کار سریالی آبرومندانه و قابل دفاع است. برعکس سریال سوشون، این اثر کاملاً قابل دفاع است و چیزی است که ما از خانم آبیار انتظار داشتیم.»

وی افزود:

«در باب برآورده شدن انتظارات مخاطبان از اقتباس ادبی، انتخاب رمان بامداد خمار برای ساخت یک سریال، انتخابی درست و هوشمندانه بوده است. این رمان ماهیت بصری دارد و قابلیت تبدیل شدن به فیلمنامه خوب را داشته و دارد. همچنین، رمان مورد اقبال مخاطبان بوده و همه‌پسند است و نه تنها برای طبقه‌ای خاص. داستان آن درست روایت می‌شود و مخاطبان بسیاری آن را خوانده و لذت برده‌اند.»

 

شبکه نمایش خانگی؛ استاندارد تازه یا ادامه روند گذشته؟

زهرایی در خصوص اینکه بامداد خمار را در مقایسه با وضعیت عمومی نمایش خانگی در یکی دو سال اخیر چگونه ارزیابی می‌ کند، گفت:

«باید توجه کنیم دو حیطه وجود دارد: حیطه تکنیکال و حیطه محتوایی و روایت داستان. از نظر تکنیکال، بامداد خمار از لحاظ ساختار سینمایی و ریخت‌شناسی درست عمل می‌کند و در استانداردهای خودش قرار دارد. ویژگی خاصی که بتواند استاندارد تازه‌ای تعریف کند ندارد، اما در حیطه روایت، استاندارد تازه‌ای ایجاد کرده و بسیار فاخر عمل کرده است.»

وی ادامه داد:

«متأسفانه در چند سال اخیر، بسیاری از سریال‌ها در شبکه نمایش خانگی به سمت سوژه‌های ملتهب و خط قرمز شکنی رفته‌اند، از جمله موضوعات جنسی، مشروبات الکلی یا نمایش رفتارهای خاص نوجوانان و جوانان. اما بامداد خمار از یک رمان خوب آمده و داستان را به صورت ملودرام عاشقانه و رئال روایت می‌کند و این خود نقطه قوت سریال است. ضرب‌آهنگ سریال با ملودرام عاشقانه سازگار است و حوادث و روایت، مخاطب را به خوبی همراه می‌کند.»

بازیگری؛ عملکرد قابل قبول و برجسته‌ها

زهرایی در پاسخ به خبرنگار سلام سینما مبنی بر اینکه ارزیابی شما از بازیگران و کیفیت اجرای نقش‌ها چیست، گفت:

«در زمینه بازیگری، برجسته‌ترین بازی را خانم برومند در نقش عمه داشتند. پس از آن، بازی خانم مرجانه گلچین و سپس بازی پدر طاووس در نقش خدمتکار خانۀ طاووس بسیار تأثیرگذار بود. بازی آقای علی مصفا همان بازی همیشگی خود را ارائه داد و خانم اسکندری نیز مطابق تیپ خود بازی قابل قبولی داشت. بازی خانم ترلان پروانه نیاز به مشاهده قسمت‌های بیشتری دارد تا بتوان قضاوت کرد.»

وی تأکید کرد:

«نکته مهم این است که بازی‌ها ضعیف نیستند و اکثر بازیگران در مسیر درست قرار دارند و با توجه به شخصیت‌ها، عملکرد قابل قبولی ارائه داده‌اند. جالب‌ترین بازی تا این لحظه، بازی خانم مرجانه گلچین است. در مقابل تیپ شخصیت‌ها، سایر بازیگران نیز به خوبی ایفای نقش کرده‌اند.»

بازتاب هویت فرهنگی و اجتماعی در بامداد خمار

زهرایی در پاسخ به این پرسش که سریال تا چه اندازه توانسته هویت ملی و فرهنگی ایران را حفظ یا بازآفرینی کند، گفت:

«بامداد خمار ریشه در فرهنگ و واقعیت تاریخی ایران دارد و هیچ المان خلاف واقعی یا تاریخ‌سازی ندارد. سریال تقابل نسل‌های مختلف و فرهنگ‌های قدیم و جدید را به خوبی نشان می‌دهد. برخی می‌گویند این رمان بی‌ارزش است، اما باید توجه کرد که بامداد خمار جزو آثار زرد یا بی‌ارزش طبقه‌بندی نمی‌شود.

این نوع رمان‌ها قابلیت تبدیل شدن به مدیوم تصویر را دارند و در اینجا با حفظ المان‌های ایرانی و سنت و فرهنگ، داستان به خوبی روایت شده است.»

وی افزود:

«تعارض فرهنگی و تقابل نسل‌ها، پیشرفت نسل جدید در مقابل سنت‌های گذشته، در سریال به درستی به تصویر کشیده شده است. این اثر نه رمان فاخر است، نه اثر نازل، بلکه در میانه این طیف قرار دارد و به خوبی توانسته فرهنگ و هویت ملی را بازآفرینی کند.»

دغدغه‌های فرهنگی در شبکه نمایش خانگی

زهرایی  به خبرنگار سلام سینما گفت:

«کارکرد سینما ابتدا سرگرمی است، سپس اقتصاد. اما هر داستانی که در سینما تعریف شود، ناخودآگاه پیامی هم دارد. سریال بامداد خمار نیز پیام و درس زندگی مختص به خود را ارائه می‌دهد؛ مواجهه با عشق، مشقات و پیامدهای آن، که برای جوانان امروز حتی با وجود فضای مجازی و ماهواره، می‌تواند حاوی دغدغه فرهنگی باشد.»

وی ادامه داد:

«نمی‌توان گفت خانم نرگس آبیار قصد داشته دغدغه فرهنگی را بازگرداند، اما با انتخاب رمانی دغدغه‌مند و روایت درست داستان، اثر حاوی پیام و درس زندگی برای جوانان است. عشق، مشقات و پیامدهای آن در داستان به خوبی نشان داده شده و آموزنده است.»

بازخورد مخاطبان و رسانه‌ها

زهرایی درباره بازخورد مخاطبان و فضای رسانه‌ای گفت:

«بازخوردهایی که با آن‌ها مواجه شدم عمدتاً مثبت بود. مخاطبان می‌گویند سریال حد انتظار آن‌ها را برآورده کرده و به شعور آن‌ها توهین نکرده است. این خود نمره قبولی و دلگرمی برای سازندگان است. همچنین چندین مقاله و نقد مثبت در رسانه‌ها منتشر شده و من خودم هم نقد و دفاع از سریال را در روزنامه‌ها و سایت‌ها نوشته‌ام.»

توصیف سریال در یک جمله

وی در پایان گفت:

«اگر بخواهم بامداد خمار را در یک جمله توصیف کنم، می‌گویم: ‘بامداد خمار می‌تواند مطلع بامداد بیداری در شبکه نمایش خانگی باشد.’ و جمله‌ای دیگر که دوست دارم تکرار کنم این است: ‘جوان می‌داند اگر به وصال معشوق نرسد می‌میرد، پیر می‌داند اگر برسد هم می‌میرد.’»

مهلا رنجبران

من مهلا رنجبران هستم؛ متولد ۱۳۸۱، فارغ‌التحصیل کارشناسی مهندسی نقشه‌برداری، و عاشق دنیای خبر و تصویر. خبرنگاری برای من فقط یک شغل نیست؛ چیزی‌ست که باهاش زندگی می‌کنم، نفس می‌کشم و ازش لذت می‌برم.
از سال 1404 با سلام سینما همکاری دارم و با تمرکز بر سینما، تلویزیون، چهره‌های هنری و حواشی فرهنگی، تلاش می‌کنم خبر را نه فقط منتقل، بلکه حس‌برانگیز کنم و با قلمم به کلمات روح ببخشم.


اخبار مرتبط
ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image