چرا «پامپ» امیرحسین قیاسی موفق شد؟ | نه شعار، نه ژست

اختصاصی سلام سینما – فرزین محمدی: فصل دوم برنامه «پامپ» به پایان رسید اما به جرات میتوان گفت تکههایی از این برنامه به صورت ریل و کلیپ تا مدتها در شبکههای اجتماعی دست به دست خواهد شد، امری که گواه موفقیت این برنامه است.
بیشتر بخوانید:
نگاهی به برنامه نیمه شب با امیرحسین قیاسی؛ شیرین مثل قند و نبات با چایی!
برنامهای که نه شعار داد و نه ژست گرفت
«پامپ» یک برنامه گفتوگومحور بود که با اجرای متفاوت امیرحسین قیاسی توانست در بین مخاطبان با اقبال مواجه شود. هدف این برنامه نه ارسال پیامی خاص برای گوشزد کردن مشکلات اجتماعی و نه ایجاد ژستی متفاوت در بین رقیبها بود. براساس آمار «پامپ» با 85 میلیون بیننده توانست رتبه پربازدیدترین برنامه گفتوگومحور در یوتیوب را از آن خود کند آن هم در حالیکه پلتفرمهای مختلف با برنامههای متفاوت رقیب آن بودند.
این گزاره که شخص امیرحسین قیاسی باعث موفقیت «پامپ» شد گزاره غلوآمیزی نیست؛ اما دلایل موفقیت امیرحسین قیاسی چیست؟
امیرحسین قیاسی برنامههایی مانند «رباط صلیبی» و «نیمهشب» را در پلتفرمهای نمایش خانگی اجرا کرد اما هیچکدام به اندازه «پامپ» نتوانست استعداد او را نمایان کند. یک برنامه گفتوگو محور و بدون هیچگونه ژست خاص که تنها با هدف یک گفتوگوی بدون ساده تولید و باعث موفقیت امیرحسین قیاسی شد.
راز موفقیت قیاسی چه بود؟
امیرحسین قیاسی با اجرای متواضعانه خود را از مخاطب جدا نمیکند و با اجرایی ساده سعی میکند فضا را برای شوخیهای دمدستی فراهم کند؛ شوخیهایی که باعث موفقیت «پامپ» شد. او حتی در همین شوخیها «پامپ» را برنامهای فاخر معرفی نمیکند و در طی گفتوگوها با پرسیدن سوالهای عامهپسند مانند «مواد مصرف میکنی؟» یا «کراشت کیه» گفتوگو را به سطح دیالوگهای روزمره مردمی میکشاند و فاصله با مخاطب را از بین میبرد. این درحالی است که او مهمانهای پیشکسوت را هم به برنامه دعوت میکرد و شاید اگر همین مهمانها در برنامههای گفتوگومحور دیگری بودند، گفتوگو در فاز دیگری رخ میداد.
امیرحسین قیاسی فاصله بین مهمان و مجری را هم از بین میبرد و به مهمان اجازه میدهد که با او شوخی کند. شوخیها نه حول مشکلات اجتماعی میگذرد و نه در دسته شعارهای هنری قرار میگیرد. شوخیها بداهه در خلال گفتوگو ایجاد میشود و همین امر باعث میشود که خاکی بودن اجرای امیرحسین قیاسی بیش از هر شاخصهی دیگری به چشم بیاید. البته او در برنامههای دیگری که اجرا میکند به مشکلات اقتصادی و اجتماعی میپردازد اما در «پامپ» تنها به دنبال یک گفتوگوی دلنشین است.
شوخیهایی که برگ برنده امیرحسین قیاسی شد و توانست «پامپ» را به جایگاه پربینندهترین برنامه یوتیوب فارسی برساند. اجرای دمدستی اما کنترل شده، از بین بردن فاصله بین مخاطب و اجرا و مهمانان و فراهم کردن بستری مناسب برای گفتوگویی شوخیمحور را میتوان به عنوان شاخصهای موفقیت امیرحسین قیاسی نام برد.
امیرحسین قیاسی یک جای خالی مهم را در تاکشوهای ایرانی پر کرد و حالا که فصل دوم برنامه «پامپ» تمام شده باید دید قدم بعدی را چگونه برخواهد داشت.