«چاقوکشی 3»؛ معمایی با طعم سیاست
.jpg?w=1200&q=75)
از نخستین قسمت «چاقوکشی» در سال ۲۰۱۹، جانسون با روایت خانواده ثروتمند ترومبی و رفتارشان با پرستار مهاجر، نقدی اجتماعی و سیاسی را مطرح کرد. در دنباله (Glass Onion) محصول 2022 نیز فساد و بیاخلاقی یک میلیاردر فناوری به نمایش گذاشته شد.
اکنون در (Wake Up Dead Man)، ریان جانسون صریحتر از همیشه به سراغ موضوعاتی چون مذهب، تبعیض و افراط رفته است. شخصیت «جفرسون ویکس» (با بازی جاش برولین) کشیشی است که با خطابههای پر از نفرت و تفرقه، پیروان خود را جذب میکند. در مقابل، «سای دراون» (داریل مککورمک) فرزند نامشروع اوست که با ویدئوهای یوتیوبی و شعارهای پوچ، نماد مردسالاری سمی و سیاستمداران راستگرای نوظهور معرفی میشود.
فیلم نشان میدهد چگونه این دو شخصیت با بهرهگیری از ترس و نفرت، مردم را به دنبال خود میکشانند. جانسون بدون اشاره مستقیم به نامها، فضایی خلق کرده که به وضوح بازتابی از شرایط سیاسی امروز آمریکا است. منتقدان معتقدند پیام فیلم روشن است: نفرت و کینه تنها جامعه را بیشتر تقسیم میکند و ابزار قدرتطلبان برای سلطه است.
این رویکرد، (Wake Up Dead Man) را به سیاسیترین قسمت مجموعه تبدیل کرده است؛ اثری که همزمان با حفظ جذابیتهای ژانر معمایی، نقدی اجتماعی و سیاسی پررنگ ارائه میدهد.