جودی دنچ، با نام کامل دِیم جودیت اولیویا دِنچ (Dame Judith Olivia Dench) یک هنرپیشه انگلیسی، در روز ۹ دسامبر ۱۹۳۴ در شهرستان هیورِث واقع در یورک (که در منطقه یورکشایر شمالی انگلستان است) به دنیا آمد.
جودی دنچ یکی از بهترین بازیگران زن تاریخ بریتانیاست و شهرت اصلیاش به خاطر بازی در فیلمها و برنامههای تلویزیونی بسیار گوناگون در ژانرهای گوناگون و متضاد و نیز برای نقشهای متعددش در تئاتر است.
هشت بار نامزدی اسکار و برندهشدن در یکی از این هشت جایزه، یک جایزه تونی، دوازده نامزدی گلدن گلوب و برندهشدن در دو تا از این دوازده نامزدی، و بیست و شش نامزدی جایزه بفتا و برندهشدن در یازده نامزدی آن.
جودی دنچ نخستین فعالیت حرفهای خود را در سال 1957 با کمپانی اُلد ویک (Old Vic) انجام داد. چند سال بعد، در چندین نمایشنامه شکسپیر، در نقشهایی چون افلیا در «هملت»، ژولیت در «رومئو و ژولیت» و لیدی مکبث در «مکبث» بازی کرد.
اگرچه اغلب فعالیتهای جودی دنچ در سالهای اولیه، در تئاتر بود اما از همان آغاز کمکم به فعالیتهای سینمایی نیز کشیده شد و جایزه بفتا را به عنوان امیدوارکنندهترین تازهوارد دریافت کرد. در سال 1968 برای نقش اصلی خود، سالی بولز در کاباره موزیکال نظرات بسیار خوبی دریافت کرد.
جودی دنچ در طول بیست سال فعالیت درتئاتر، تبدیل به یکی از برجستهترین بازیگران تئاتر بریتانیایی شده بود. او برای شرکت تئاتر ملی و کمپانی رویال شکسپیر کار میکرد.
جودی دنچ سراغ تلویزیون نیز رفت و در سریالهای عاشقانه «خوب» (1981-1984) و «آنطور که میگذرد» (۱۹۹۲ تا ۲۰۰۵) در نقش اصلی بازی کرد و تحسین منتقدان را دریافت کرد. او در آن سالها خیلی کم در فیلم بازی کرد و گاهی اگر بازی میکرد، در نقشهای فرعی حضور داشت.
جودی دنچ دختر یک مادر ایرلندی و پدر انگلیسی است. مادرش الئونورا اولیو (نام خانوادگی جونز) در دوبلین به دنیا آمد و پدرش رجینالد آرتور دنچ یک پزشک اهل دورست و نیز پزشک عمومی تئاتر سلطنتی یورک بود. مادرش نیز در همین تئاتر، کدبانوی کمد لباسهای بازیگران بود. بازیگران، اغلب، نزد خانوادهی دنچ میماندند.
پدرش عمدتاً در دوبلین بزرگ شده بود و در جنگ نیز شرکت داشت و در جبهه غربی در جنگ جهانی اول جنگیده بود. پدر و مادرش در حین تحصیل در کالج ترینیتی دوبلین با هم آشنا شده بودند.
جودی دنچ دو برادر به نامهای پیتر و جفری (1928-2014) داشت که دومی نیز بازیگر شد. او همچنین پسر عموی بازیگران یونانی-استرالیایی ربکا و سباستین الماللوگلو است. خواهرزاده او، اِما دنچ، مورخ روم باستان است.
در اکتبر 2021 دنچ سوژهی برنامهی بیبیسی وان به نام «فکر میکنید کی هستید؟» بود؛ جایی که فاش شد او از خانواده بیل (که از اشراف دانمارکی بود) و استین آندرسن بیل (پسر نامشروع آندرس استینسن بیل) و همچنین کلاوس بیل (پدربزرگ اخترشناس دانمارکی تیکو براهه) است.
جودی دنچ در مدرسه ماونت، که یک مدرسه متوسطه مستقل کواکر (انجمن دوستان) در یورک بود، تحصیل کرد و کواکر (عضو انجمن دوستان) شد.
در این سالها جودی دنچ به طور غیرحرفهای در سه محصول اول بازآفرینی مدرن نمایشنامههای رازآلود یورک در سالهای 1951، 1954 و 1957 شرکت داشت. او در سومین اثر نقش مریم باکره را بازی کرد که در باغ موزه (Museum Gardens) اجرا شد.
جودی دنچ در اوایل، دورهی آموزشی طراح صحنه دید اما با حضور برادرش جف در مدرسه مرکزی گفتار و نمایش، به مدرسهی نمایش علاقهمند شد. او در همین دوران بود که از دیدن اجرای پگی اشکرافت در نقش کلئوپاترا الهام گرفت. جودی دنچ بعدها گفت که این اجرا زندگیاش را تغییر داد.
همین اتفاقات باعث شد که درخواست عضویت در مدرسه مرکزی بدهد و پذیرفته شود. سپس در سالن رویال آلبرت هال لندن رفت و در آنجا فارغ التحصیل شد. جودی دنچ در دوران دانشآموزیاش چهار جایزه بازیگری از جمله مدال طلا به عنوان دانش آموز برجسته دریافت کرد.
جودی دنچ ساکن قدیمی دهکدهی اوتوود از شهرستان تشریفاتی ساری در ناحیه جنوب شرقی انگلستان است. در سال 1971 با مایکل ویلیامز بازیگر لیورپول ازدواج کرد. جودی دنچ از هواداران پر و پا قرصِ این تیم بود.
جودی دنچ تا زمانی که مایکل بر اثر سرطان ریه در سال 2001 درگذشت، در کنارش ماند. تنها فرزندشان فینتی ویلیامز در سال 1972 به دنیا آمد و بازیگر شد. دنچ از طریق دخترش یک نوه دارد که در سال 1997 به دنیا آمد.
جودی دنچ از سال 2010 با دیوید میلز (حافظ محیط زیست) در ارتباط بوده است. او در سال 2014 در مصاحبهای با مجله تایمز درباره اینکه چگونه پس از مرگ همسرش هرگز انتظار نداشت دوباره عشق پیدا کند گفت: «من حتی آمادگی قبلی این کار را نداشتم. این بسیار بسیار تدریجی رخ داد»
این زوج در هنگامی با یکدیگر ملاقات کردند که میلز از او دعوت کرد تا در مرکز حیات وحشی که او در نزدیکی خانهاش در شهرستان ساری اداره میکند، یک محوطه برای سنجاب باز کند.
در سال 2013 نیز تحت عمل جراحی زانو قرار گرفت، اما پس از عمل به خوبی بهبود یافت و اظهار داشت که زانویش دیگر مشکلی ندارد.
جودی دنچ نخستین حضور حرفهای در تئاتر را در سپتامبر 1957 با کمپانی اولد ویک در تئاتر رویال کورت در لیورپول در نقش افلیا در «هملت» انجام داد. به گفته منتقد لندن ایونینگ استاندارد، جودی دنچ استعدادی دارد که وقتی تکنیکی را در کنار استعدادش بگذارد، بهتر نشان داده میشود.
جودی دنچ نخستین حضور خود در لندن را در تئاتر اولد ویک (Old Vic) از ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۱ تجربه کرد و در نمایشهای «هنری پنجم» و «رومئو و ژولیت» اجرا داشت. سپس ایالات متحده و کانادا و یوگسلاوی و آفریقای غربی و... سفر کرد و اجرا داشت.
در سال 1964 پس از بازی در نقشهای کم و کمرنگ در تلویزیون، در نقش جدیتر والنتاین وانوپ در سریال تلویزیونی «تئاتر 625» (Theatre 625) که اقتباسی از رمان «پایان رژه» (Parade's End) بود ظاهر شد.
او همچنین در سریال Z Cars (۱۹۶۲ تا ۱۹۷۸) نقش کوچک یک نوجوان مشکلساز را بازی کرد.
در سال ۱۹۶۴ برای اولین بار در سینما حضور یافت و در فیلم جنایی «راز سوم» (The Third Secret) به کارگردانی چارلز کریچتون در نقش خانم هامفریز بازی کرد. یک سال بعد در نقش کوچک سالی یانگ در فیلم هیجانانگیز «شرلوک هلمز» (A Study in Terror) بازی کرد.
ـ در فیلم بریتانیایی «چهار صبح» (Four in the Morning) به کاررگردانی آنتونی سیمونز، در نقش همسر که به خاطر آن جایزه بفتا را در رشته بهترین بازیگر نوظهور در نقشهای اصلی دریافت کرد.
ـ در فیلم بریتانیایی و ترسناک A Study in Terror به کارگردانی جیمز هیل، در نقش سالی یانگ
ـ در فیلم جنایی و درام He Who Rides a Tiger به کارگردانی چارلز کرایتون، در نقش جوآن
در سال ۱۹۹۸ در فیلم «رؤیای شب نیمه تابستان» (A Midsummer Night's Dream) به کارگردانی پیتر هال ظاهر شد.
جودی دنچ از سال ۱۹۶۶ تا سال ۱۹۷۴ حدود یازده سال از دنیای بازیگری در سینما دور بود و در این مدت در بیشتر از ۳۰ فیلم و سریال تلویزیونی و نمایش در تئاتر در کمپانی رویال شکسپیر (RSC) داشت و چندین و چند جایزه در رشته بهترین بازیگر زن از بفتا و جشنوارههای دیگر دریافت کرد.
جودی دنچ بعد از سالها دوری از سینما و اجرای نقشهای فراوان در تلویزیون و تئاتر، در سال ۱۹۷۴ به سینما بازگشت و در دو فیلم بازی کرد:
یکی در نقش کاترین در فیلم آمریکایی درام و زندگینامهای «لوتر» (Luther) به کارگردانی گای گرین بریتانیایی که درباره زندگی مارتین لوتر بود؛ و دیگری در نقش لورا دیویدسون در فیلم مهیج و جنایی Dead Cert به کارگردانی تونی ریچاردسون.
جودی دنچ از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۵ نیز دوباره از سینما فاصله گرفت و در بیشتر از ۲۰ فیلم تلویزیونی و اجراهای تئاتر حضور یافت و جوایزی از بفتا و جشنوارههای دیگر دریافت کرد.
ـ در فیلم درام Wetherby به کارگردانی دیوید هار در نقش مکمل مارسیا پیلبورو
ـ در فیلم درام و رمانتیک «اتاقی با یک چشمانداز» (A Room with a View) به کارگردانی جیمز ایوری در نقش فرعی النور لویش، رماننویس
ـ در فیلم هنری و درام «گفتگوی فرشتهای» (The Angelic Conversation) به کارگردانی درک جارمن که در آن، به روایتگری میپردازد و غزلهای شکسپیر را قرائت میکند.
ـ در فیلم درام بریتانیایی-آمریکایی 84 Charing Cross Road به کارگردانی دیوید جونز و در کنار بنکرافت و آنتونی هاپکینز در نقش نورا دوئل.
در سال ۱۹۸۸ فقط در یک فیلم بازی کرد و به خاطرش برنده جایزه بفتا شد: فیلم بریتانیایی «یک مشت گرد و غبار» (A Handful of Dust) به کارگردانی چارلز استوریج در نقش خانم بیور.
در سال ۱۹۸۹ نیز فقط در یک فیلم ظاهر شد: فیلم درام بریتانیایی «هنری پنجم» (Henry V) به کارگردانی و بازی کنت برانا که جودی در این فیلم، در نقش فرعی معشوقه کوییکلی (صاحب مسافرخانه) بازی کرده است.
جودی دنچ بعد از حضوردر فیلم «هنری پنجم» برای بار سوم به مدت پنج سال فقط به فعالیت در تلویزیون و تئاتر پرداخت؛ تا اینکه در سال ۱۹۹۵ به سینما بازگشت و در فیلم «جک و سارا» (Jack and Sarah) به کارگردانی تیم سولیوان بازی کرد.
جودی دنچ در سال ۱۹۹۵ در فیلم «چشم طلایی» (GoldenEye) که اولین فیلم جیمز باند پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد بود، در نقش اِم (رئیس و مافوق جیمز باند) بازی کرد.
یک سال بعد در فیلم آمریکایی ۲۴۲ دقیقهای «هملت» (Hamlet) به کارگردانی و نقشآفرینی کنت برانا در نقش هکوبا ملکه تروی و همسر پریام ظاهر شد.
جودی دنچ در سال ۱۹۹۷ سرانجام پایش به آکادمی اسکار باز شد و کمکم دوران اوج مقبولیت و محبوبیتش آغاز شد و به مقام نامزدی جایزه اسکار نائل شد. او به خاطر بازی در فیلم و نمایشنامهی تلویزیونی صد و ده دقیقهای «خانم براون» (Mrs. Brown) به کارگردانی جان مدن و در نقش اول و اصلی ملکه ویکتوریا بازی درخشانی کرد. او با این نقش، رابطه ویکتوریا با خدمتکار شخصی و جان براون مورد علاقهاش (با بازی بیلی کانولی) را به تصویر میکشد.
جودی دنچ برای این بازی خود، تحسین جهانی را از سوی منتقدان به دست آورد و اولین نامزدی بهترین بازیگر زن را در هفتادمین دوره جوایز اسکار دریافت کرد و برای اولین بار نیز نامزد و برنده گلدنگلوب شد.
جودی دنچ در همین سال در یکی دیگر از مجموعهفیلمهای جیمز باند به نام «فردا هرگز نمیمیرد» (Tomorrow Never Dies) به کارگردانی راجر اسپاتیسوود، در همان نقشی بازی کرد که در فیلم «چشم طلایی» بازی کرده بود.
جودی دنچ پس از اینکه در سال ۱۹۹۷ قدم بر فرش قرمز اسکار گذاشت و به یک قدمی جایزه رسید و فقط نامزد شد، یک سال بعد از آن، بار دیگر گام بر فرش قرمز نهاد و این بار همهی رقبا را پشت سر گذاشت و در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل زن، به خاطر بازی در فیلم درام و رمانتیک «شکسپیر عاشق» (Shakespeare in Love) شد.
علاوه بر برندهشدن جودی دنچ، فیلم نیز در مقام برترین نشست و جایزه اسکار بهترین فیلم را به دست آورد. این فیلم، در مجموع، نامزد ۱۳ اسکار شد که موفق به کسب ۷ جایزه گردید. بخش عمده داستان این فیلم، ساختگی است اما بخشهای کوچکی از آن با حقایق زندگی شکسپیر منطبق است.
ـ در فیلم نیمه اتوبیوگرافیک انگلیسی-ایتالیایی «چای با موسولینی» یا «عصرانه با موسولینی» (Tea with Mussolini) به کارگردانی فرانکو زفیرلی، در نقش آرابلا، هنرمند مشتاق و عاشق هنر.
ـ در نوزدهمین فیلم از سری فیلمهای جیمز باند به نام «دنیا کافی نیست» (The World is not Enough) به کارگردانی مایکل اپتد، که جودی در همان نقش دو سریِ قبلی بازی کرد.
جودی دنچ در سال ۲۰۰۰ که همچنان در تلویزیون و تئاتر فعالیت داشت، در فیلم تلویزیونی بریتانیایی-آمریکایی «آخرین بمبهای بلوند» (The Last of the Blonde Bombshells) به کارگردانی گیلیز مککینون در نقش اول و اصلی الیزابت بازی درخشانی کرد و به خاطر آن برنده جایزه گلدنگلوب در رشته بهترین بازیگر زن در فیلم سینمایی شد.
جودی دنچ در سال ۲۰۰۰ بعد از بازی در فیلم مستند برنده اسکار به نام «در آغوش غریبهها: داستانهایی از انتقال کودکان» (Into the Arms of Strangers: Stories of the Kindertransport) به کارگردانی مارک جاناتان هریس، در فیلم «شکلات» (Chocolat) به کارگردانی لاسه هالستروم بازی درخشانی کرد و برای آن، نامزد جایزه اسکار شد.
در سال ۲۰۰۱ جودی برای بار چهارم قدم در آکادمی اسکار گذاشت و نامزدی آن را به خاطر بازی در نقش اول و اصلی یک رماننویس به نام آیریس مرداک در فیلم «آیریس» (Iris) به کارگردانی ریچارد ایر در کنار کیت وینسلت دریافت کرد. جودی دنچ نقش خود را با کیت وینسلت به اشتراک گذاشت و هر دو بازیگر نقش مرداک را در مراحل مختلف زندگی او به تصویر کشیدند.
در همین سال جودی دنچ پس از آیریس، بلافاصله به کانادا بازگشت تا در کنار کوین اسپیسی و جولیان مور فیلم درام «اخبار کشتیرانی» (The Shipping News) به کارگردانی لاسه هالستروم و در نقش مکمل آگنیس هام را به پایان برساند. او به خاطر این نقش، نامزد جایزه بفتا و SAG شد.
ـ در فیلم کمدی-رمانتیک «اهمیت جدی بودن» (The Importance of Being Earnest) به کارگردانی الیور پارکر و در نقش مکمل لیدی براکنل.
ـ در بیستمین قسمت از مجموعهی جیمز باند به نام «روزی دیگر بمیر» (Die Another Day) به کارگردانی لی تاماهوری و در چهارمین حضورش در نقش اِم (رئیس و مافوق جیمز باند).
در سال ۲۰۰۴ جودی دنچ برای فیلم کمدی موزیکال و وسترن «خانهای در مزرعه» (Home on the Range) در نقش خانم کالووی (گاوی که به عنوان رهبر حیوانات در مزرعه خدمت میکند) صداپیشگی کرد.
ـ در فیلم اکشن و علمی-تخیلی آمریکایی «سرگذشت ریدیک» (The Chronicles of Riddick) به نویسندگی و کارگردانی دیوید تویی، در نقش اِریان.
ـ در فیلم درام بریتانیایی Ladies in Lavender به نویسندگی و کارگردانی چارلز دنس در نقش اول و اصلی سنتیتر اورسولا ویدینگتون. جودی دنچ در این فیلم، نقش نیمی از دو خواهر را بازی میکند و وظیفه پرستاری از یک غریبه را بر عهده میگیرد و در نهایت متوجه میشود که عاشق مردی میشود که چندین دهه از او کوچکتر است.
جودی دنچ در سال ۲۰۰۵ بعد از نقشآفرینی فرعی در فیلم «غرور و تعصب» (Pride & Prejudice) به کارگردانی جو رایت، سراغ یک نقش اول و اصلی (نقش لورا هندرسون) رفت و با بازی بسیار درخشانش در فیلم کمدی و بریتانیایی «خانم هندرسون تقدیم میکند» (Mrs Henderson Presents) به کارگردانی استیون فریرز خوش درخشید و برای این نقش، موفق شد در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد جایزه اسکار شود.
در سال ۲۰۰۶ برای نسخهی انگلیسیِ انیمیشن فرانسوی «گرداب جادویی» (The Magic Roundabout) به عنوان روایتگر صداپیشگی کرد.
جودی دنچ در سال ۲۰۰۶ پس از اینکه برای پنجمین بار در بیست و یکمین فیلم از مجموعه جیمز باند به نام «کازینو رویال» (Casino Royale) بازی کرد، در نقش اصلی باربارا کووت در فیلم «یادداشتهایی بر یک رسوایی» (Notes on a Scandal) به کارگردانی ریچارد ایر حضور بسیار تماشایی دارد و برای این نقشش نامزد جایزه اسکار در رشته بهترین بازیگر نقش اصلی مرد میشود.
ـ در بیست و دومین فیلم از ماجراهای جیمز باند «ذرهای آرامش» (Quantum of Solace) به کارگردانی مارک فورستر، در پنجمین حضورش در نقش اِم (رئیس و مافوق جیمز باند). فورستر احساس کرد که جودی دنچ در چهار نقش قبلیاش کمتر مورد استفاده قرار گرفته است و میخواست نقش وی را بزرگتر کند و با جیمز باند تعامل بیشتری داشته باشد.
ـ در فیلم معمایی و هنری و طنزآمیز «خشم» (Rage) به کارگردانی سالی پاتر در نقش مکمل مونا کارول
ـ در فیلم آمریکایی و رمانتیک و موزیکال «نُه» (NINE) به کارگردانی راب مارشال، و در نقش مکمل کلودیا جنسن (بر اساس ستاره سینما آنیتا اکبرگ).
۱. در فیلم درام و رمانتیک «جین ایر» (Jane Eyre) به کارگردانی کری فوکوناگا، در نقش مکمل خانم فیرفکس
۲. در فیلم درام انگلیسی «هفتهای که با مریلین گذراندم» (My Week with Marilyn) به کارگردانی سیمون کورتیس، در نقش مکمل سیبل تورندایک که به خاطرش نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل زن در شصت و پنجمین دوره جوایز بفتا شد.
۳. در فیلم کوتاه کمدی-درام بریتانیاییFriend Request Pending در نقش اصلی مریم
۴. در فیلم زندگینامهای و درام «جی. ادگار» (J. Edgar) به کارگردانی کلینت ایستوود، در نقش مکمل آنی هوور، مادر هوور. این فیلم درباره زندگی حرفهای اولین رئیس افبیآی، جی. ادگار هوور است.
۵. در فیلم «دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته» (Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides) به کارگردانی راب مارشال، و در نقش خیلی کوتاه یک نجیبزاده که توسط کاپیتان جک اسپارو (با بازی دپ) دزدیده میشود.
جودی دنچ در سال ۲۰۱۲ برای هفتمین بار در سری فیلمهای جیمز باند در فیلم «اسکایفال» (Skyfall) به کارگردانی سام مندس که بیست و سومین فیلم از سری فیلمهای جیمزباند بود بازی کرد. در این فیلم، باند حمله به اِم را بررسی میکند.
ـ در فیلم کمدی بریتانیایی Run for Your Wife به کارگردانی مشترک ری کونی و جان لوتون، که به سرعت نقدهای بسیار منفی جهانی را از منتقدان دریافت کرد.
ـ در فیلم کمدی انگلیسی «بهترین هتل عجیب مریگولد» (The Best Exotic Marigold Hotel) به کارگردانی جان مدن.
جودی دنچ در سال ۲۰۱۳ با نقشآفرینی تحسینبرانگیز در فیلم کمدی-درام انگلیسی-فرانسوی-آمریکایی «فیلومنا» (Philomena) به کارگردانی استیون فریرز برای بار هفتم به مراسم اسکار راه یافت و نامزد جایزه در رشته بهترین بازیگر نقش اصلی زن شد. او همچنین به خاطر این نقش به نامزدی جایزه گلدنگلوب در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن در فیلمهای سینمایی دست یافت.
مجله تامیز درباره نقشآفرینی جودی دنچ چنین اظهار داشت که «این نقش، یک پیروزی برای جودی دنچ است. او در 78 سالگی که حرفهای درخشان پشت سر خودش دارد و اغلب به عنوان ملکه یا یک مادر سرد ظاهر شده است، با این نقش گرم و ظریف و احساسی و در عین حال قهرمانانه، همه را غافلگیر کرد»
این فیلم داستان واقعی فیلومنا لی (با بازی جودی دنچ) و جستجوی ۵۰ ساله او در پیدا کردن پسرش را که کلیسای کاتولیک نیم قرن قبل از او گرفته بوده است، روایت میکند.
ـ در فیلم کمدی-درام «دومین هتل فوقالعاده شگفتانگیز ماریگولد» (The Second Best Exotic Marigold Hotel) به کارگردانی جان مدن و در نقش ایولین گرینسلید
ـ برای هشتمین بار در بیست و چهارمین فیلم از مجموعه فیلمهای جیمز باند به نام فیلم «اسپکتر» (Spectre) به کارگردانی سام مندس در نقش خیلی کوتاهی بازی کرد.
در سال ۲۰۱۶ در فیلم آمریکایی ماجراجویی و فانتزی «خانه دوشیزه پرگرین برای بچههای عجیب و غریب» (Miss Peregrine's Home for Peculiar Children) به نویسندگی جین گولدمن و کارگردانی تیم برتون در نقش مکمل خانم ازمرالدا اَووست بازی کرد.
ـ در فیلم درام و رمانتیک «تب لاله» (Tulip Fever) به کارگردانی جاستین چادویک
ـ در فیلم زندگینامهای و درام «ویکتوریا و عبدل» (Victoria & Abdul) به کارگردانی استیون فریرز، در نقش اصلی ملکه ویکتوریا
ـ در فیلم درام و پلیسی «قتل در قطار سریعالسیر شرق» (Murder on the Orient Express) به کارگردانی کنت برانا و نویسندگی مایکل گرین، در نقش پرنسس ناتالیا دراگومیروف، مادرخوانده دیزی و دوست نزدیک سونیا و نیز در مقابل جانی دپ، میشل فایفر و پنه لوپه کروز.
ـ در فیلم درام و جاسوسی و بریتانیایی «جوآن قرمز» (Red Joan) به کارگردانی تروور نان، و در نقش اصلی جوآن الیزابت استنلی. منتقدان فیلم را ناموفق دانستند اما بازی دنچ را موفق. روزنامه دیلی تلگراف در تأیید نوشت که «دنچ در این تصویر پوچ، هدر رفته است.»
ـ در فیلم تاریخی و تخیلی بریتانیایی All Is True به کارگردانی کنت برانا و نویسندگی بن التون و در نقش اصلی آنْهاتاوی (همسر ویلیام شکسپیر). فیلم، نگاهی به روزهای آخر شکسپیر دارد.
جودی دنچ درسال ۲۰۱۹ فقط در فانتزی موزیکال «گربهها» (Cats) به کارگردانی تام هوپر و در نقش یک گربهی مسن و عاقل و محبوب بازی کرد. این فیلم در گیشه بسیار ناموفق بود و فروش خیلی کمی داشت.
ـ در فیلم فانتزی «آرتمیس فاول» (Artemis Fowl) به کارگردانی کنت برانا و در نقش فرعی فرمانده جولیوس روت، افسر فرمانده 802 ساله هالی در LEP
ـ در فیلم کمدی بریتانیایی Blithe Spirit به کارگردانی ادوارد هال در نقش مکمل خانم آرکاتی
ـ در فیلم درام «شش دقیقه مانده تا نیمهشب» (Six Minutes to Midnight) به کارگردانی اندی گودارد
جودی دنچ در سال ۲۰۲۱ پس از بازی در نقش کوتاه دیانا در کمدی-درام Off the Rails به کارگردانی جولز ویلیامسون و نویسندگی جردن والر، برای بار هشتم گام بر روی فرش قرمز آکادمی اسکار گذاشت و به خاطر بازی درخشان در فیلم درام «بلفاست» (Belfast) به نویسندگی و کارگردانی کنت برانا نامزد جایزه اسکار در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.
آخرین نقشآفرینی جودی دنچ (تا این تاریخ) در سال ۲۰۲۲ و در فیلم «آللویا» (Allelujah) به کارگردانی ریچارد ایر کارگردانی بود که در آن، نقش فرعی مری ماس را بازی کرده است.
جودی دنچ با سازمان غیردولتی بومی Survival International کار کرده است و در دفاع از مردم سن بوتسوانا و مردم آرهواکو در کلمبیا فعالیت کرده است. جودی دنچ همچنین حامی کارونا تراست (یک موسسه خیریه) است که از کار در میان برخی از فقیرترین و ستمدیدهترین مردم هند (عمدتاً دالیتها) حمایت میکند.
در 22 ژوئیه 2010 به دنچ درجه افتخاری دکترای ادبیات توسط دانشگاه ناتینگهام ترنت اعطا شد. دکتر هادون تراست در 15 ژانویه 2011 اعلام کرد که جودی دنچ حامی تراست شده است و از جمله به جوآنا لاملی و دیوید شپرد پیوسته است. در 19 مارس 2012 اعلام شد که دنچ قرار است حامی افتخاری اورتون در انجمن (شعبه خیریه تیم فوتبال اورتون مستقر در لیورپول) شود.
جودی دنچ مشاور مرکز شکسپیر آمریکاست. او حامی جشنواره مدارس شکسپیر و یک موسسه خیریه است که به دانشآموزها در سراسر بریتانیا امکان میدهد شکسپیر را در تئاترهای حرفهای اجرا کنند.
او همچنین حامی شکسپیر شمالی است؛ پروژهای که قرار است در سال 2022 در شهر پرسکات در نزدیکی لیورپول تکمیل شود. او حامی ایست پارکسواری برای معلولان نیز هست. جودی دنچ همچنین نایب رئیس سازمان ملی خیریهی Revitalise است که تعطیلات را برای افراد دارای معلولیت فراهم میکند.
در سال 2011 همراه با استینگ نوازنده و کارآفرین میلیاردر ریچارد برانسون به طور آشکار از سیاستگذاران خواست تا با جرمزدایی از مصرف مواد مخدر، سیاستهای مترقیتر مواد مخدر را اتخاذ کنند.
در سال 2014 یکی از 200 شخصیت معروفی بود که نامه سرگشادهای را خطاب به مردم اسکاتلند امضا کرد که از آنها خواسته بود در همهپرسی آن سال به باقیماندن بخشی از بریتانیا رای دهند.
ـ در سال 2011 در حالی که جایزه موسسه فیلم بریتانیا در لندن را میپذیرفت، اظهار داشت که فیلم «خانم براون» کار حرفهای او در هالیوود را شروع کرد. او به شوخی گفت که این به لطف هاروی واینستین بود. او بعد گفت که نام او را روی دست و پایش خالکوبی کرده است.
ـ جو رایت کارگردان «غرور تعصب» با نوشتن نامهای به جودی دنچ متقاعدش کرد که در نقش بانو کاترین دوبورگ به گروه بازیگران بپیوندد که در آن خطاب به جودی نوشته شده بود: «من دوست دارم آن زمانی را که تو در نقش یک آدم عوضی بازی میکنی. لطفا بیا و برای من یک آدم عوضی باش.
ـ در مارس 2013 به عنوان یکی از پنجاه بازیگر خوشپوش بالای 50 سال توسط گاردین فهرست شد. جودی دنچ یکی از برجستهترین بازیگران زن در فرهنگ عامه بریتانیا در فهرست تأثیرگذارترین افراد در بریتانیا در سال 2017 توسط دبرت ظاهر شد.
ـ جودی دنچ در اوایل سال 2012 درباره بیماری چشمش (دژنراسیون ماکولا) گفت که با تزریق به چشمش درمان شده است. جودی یک چشمش خشک بود و چشم دیگرش مرطوب بود. او گفت که هنوز به کسی نیاز دارد که برایش فیلمنامه را بخواند.
ـ جودی دنچ همواره نسبت به تعصب در صنعت سینما علیه بازیگران زن مسنتر، خیلی انتقاد صریح میکرده است. او در سال 2014 در این باره چنین گفت: «از اینکه به من میگویند برای امتحانکردن چیزی خیلی پیر شدهام خسته شدهام. اگر نمیتوانم کارهایی را انجام دهم باید خودم تصمیم بگیرم. سن یک عدد است.
۱۹۹۸: نامزدی اسکار در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن، برای فیلم «خانم براون»
۱۹۹۸: برنده گلدنگلوب در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن در فیلم سینمایی، برای فیلم «خانم براون»
۱۹۹۸: نامزدی جوایز انجمن بازیگران در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن در فیلم سینمایی، برای فیلم «خانم براون»
۱۹۹۹: برنده اسکار در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل زن، برای «شکسپیر عاشق»
۱۹۹۹: نامزدی گلدنگلوب در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل زن در فیلم سینمایی، برای «شکسپیر عاشق»
۱۹۹۹: نامزدی جوایز انجمن بازیگران در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل زن، برای «شکسپیر عاشق»
۱۹۹۹: برنده جوایز انجمن بازیگران در رشته بهترین گروه بازیگران، برای «شکسپیر عاشق»
۲۰۰۱: نامزدی اسکار در رشته بهترین بازیگر مکمل زن، برای «شکلات»
۲۰۰۱: نامزدی گلدنگلوب در رشته بهترین بازیگر مکمل زن در فیلم سینمایی، برای «شکلات»
۲۰۰۱: نامزدی جوایز انجمن بازیگران در رشته بهترین گروه بازیگران، برای «شکلات»
۲۰۰۱: برنده گلدنگلوب در رشته بهترین بازیگر مکمل زن در فیلم سینمایی، برای «آخرین بمبهای بلوند»
۲۰۰۲: نامزدی اسکار در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن، برای «آیریس»
۲۰۰۲: نامزدی گلدنگلوب در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن در فیلم سینمایی درام، برای «آیریس»
۲۰۰۲: نامزدی جوایز انجمن بازیگران در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن، برای «آیریس»
۲۰۰۲: نامزدی جوایز انجمن بازیگران در رشته بهترین بازیگر مکمل زن، برای «اخبار کشتیرانی»
۲۰۰۶: نامزدی اسکار در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن، برای «خانم هندرسون تقدیم میکند»
۲۰۰۶: نامزدی گلدنگلوب در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن در ژانر کمدی، برای «خانم هندرسون تقدیم میکند»
۲۰۰۶: نامزدی جوایز انجمن بازیگران در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن، برای «خانم هندرسون تقدیم میکند»
۲۰۰۷: نامزدی اسکار در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن، برای «یادداشتهایی بر یک رسوایی»
۲۰۰۷: نامزدی گلدنگلوب در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن در فیلم درام، برای «یادداشتهایی بر یک رسوایی»
۲۰۰۷: نامزدی جوایز انجمن بازیگران در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن، برای «یادداشتهایی بر یک رسوایی»
۲۰۱۰: نامزدی جوایز انجمن بازیگران در رشته بهترین گروه بازیگران، برای «نُه»
۲۰۱۳: نامزدی گلدنگلوب در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن در ژانر کمدی، برای «بهترین هتل عجیب مریگولد»
۲۰۱۳: نامزدی جوایز انجمن بازیگران در رشته بهترین گروه بازیگران، برای «بهترین هتل عجیب مریگولد»
۲۰۱۳: برنده جشنواره بینالمللی فیلم پام اسپرینگ در رشته ستاره جهانی و بین المللی، برای «اسکایفال»
۲۰۱۴: نامزدی اسکار در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن، برای «فیلومنا»
۲۰۱۴: نامزدی گلدنگلوب در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن در ژانر درام، برای «فیلومنا»
۲۰۱۴: نامزدی جوایز انجمن بازیگران در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن، برای «فیلومنا»
۲۰۱۸: نامزدی گلدنگلوب در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن در ژانر کمدی، برای «ویکتوریا و عبدل»
۲۰۱۸: نامزدی جوایز انجمن بازیگران در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن در ژانر کمدی، برای «ویکتوریا و عبدل»
۲۰۲۲: نامزدی اسکار در رشته بهترین بازیگر مکمل زن، برای «بلفاست»
۲۰۲۲: نامزدی جوایز انجمن بازیگران در رشته بهترین گروه بازیگران، برای «بلفاست»