جستجو در سایت

ERROR: img tag needs src or media or news or file

روح اله امامی

زندگینامه
پس از پایان تحصیلات متوسطه در سال 1339 به مرکز سینمایی هنرهای زیبای کشور رفت و در واحد تدوین مشغول به کار شد. پدرش،‌ استاد علی امامی، به عنوان یکی از اساتید هنر منبت، پیش از او در اداره ی هنرهای زیبای کشور مشغول به کار بود و ذوق هنری را در وی پرورش داده بود. از سال 1340 تا 1378 نام او در عنوان بندی 130 فیلم بلند و کوتاه مستند و داستانی ثبت است. ورزش باستانی در باشگاه بانک ملی (1340) نخستین فیلم مهم او است،‌ که از تولیدات «اداره ی کل امور سینمایی کشور» است. تهران امروز (احمد فاروقی قاجار، 1341) افق (احمد فاروقی قاجار، 1343) عقاب های آسمان (هوشنگ شفتی، 1344) ولی افتاد مشکل ها / ازدواج (هژیر داریوش،‌ 1345) پسر بچه و کبوترش (فریدون فرخ زاد،‌ 1347) جام باشگاه های آسیا (هوشنگ شفتی، 1348) رستاخیز (سهراب شهید ثالث،‌ 1348) گزارش (ابراهیم فروزش، 1351) از پیک تا تمدن (علی تدین،‌1353) اصفهان/ جهانی از هنر (حسین ترابی، 1353) آتشی که نمیرد (شاهرخ گلستان، ‌1355) انفاق (داریوش مهرجویی، 1355) و پیام بر (حسین ترابی، 1355) شماری از فیلم های کوتاه مستند و داستانی هستند که امامی تدوین کرده است. از میان فیلم های کوتاه روح الله امامی بیش از همه قدرت و خلاقیت خود را در تدوین فیلم های طلوع جدی (احمد فاروقی قاجار،‌1342)‌ گود مقدس (هژیر داریوش، 1343) جامع فهرج (محمد رضا اصلانی، 1347) سردی آهن (خسرو سینایی، 1349) در حوزة استحفاظی (آراپیک باغداساریان،‌ 1350) نارنج و ترنج (اسفندیار احمدیه، 1350) و تاری خانه (محمدرضا اصلانی، 1354) نشان داده است. از فیلم های بلند مستند که روح الله امامی در این سال ها تدوین کرد فروغ جاویدان (شاهرخ گلستان، 1350) به امید دیدار (هوشنگ شفتی، 1353) فانوس خیال (بهرام ری پور،‌ 1355) قابل اشاره است. نخستین فیلم سینمایی که روح الله امامی تدوین آن را به عهده گرفت خانه ی کنار دریا (1348) ساخته ی هوشنگ کاووسی بود. امامی در سال های فعالیت در وزارت فرهنگ و هنر اجازه نداشت فیلم های تولید شده در خارج از وزارت خانه را تدوین کند. او ابتدا دو فیلم از سهراب شهید ثالث، یک اتفاق ساده (1352) و طبیعت بی جان (1354) را تدوین کرد،‌ که محصول همان وزارت خانه بودند و سپس اجازه یافت فیلم دیگر شهید ثالث با نام در غربت (1354) را هم تدوین کند. او همچنین در سال های قبل از انقلاب بن بست (1355) و در امتداد شب (1356) را برای پرویز صیاد و واسطه ها (1356) را برای حسن محمد زاده تدوین کرد که این یکی از همکاران او بود. روح الله امامی در سال های پس از انقلاب،‌ برای جبران سال های از دست رفته به تدوین شمار زیادی فیلم سینمایی پرداخت که مهمترین آن ها گفت هر سه نفرشان (1359) و آقای هیروگلیف (1360)، از ساخته های غلام علی عرفان ، توبة نصوح (محسن مخملباف،‌1361) رهایی (رسول صدر عاملی،‌ 1352) دادشاه (حبیب کاوش، 1362) کمال الملک (علی حاتمی، 1363) طلسم (داریوش فرهنگ، 1365) جهیزیه برای رباب (سیامک شایقی، 1366) در مسیر تند باد (مسعود جعفری جوزانی، 1367) افسانة آه (تهمینه میلانی،‌ 1369) دلشدگان (علی حاتمی،‌ 1370) روز واقعه (شهرام اسدی، 1373) سلطان (مسعود کیمیایی، 1375) و غریبانه (احمد امینی،‌ 1376) بود. روح الله امامی از ششمین جشنواره ی فیلم فجر (1366) برنده ی جایزه ی بهترین تدوین برای فیلم کانی مانگا (سیف الله داد، 1366) شد، و از سومین جشن خانه ی سینما (1376) برای فیلم قرمز (فریدون جیرانی، 1376) جایزه ی همین رشته را دریافت داشت. روح الله امامی که فارغ التحصیل رشته ی کارگردانی سینما و تلویزیون از دانشکده ی هنرهای دراماتیک (1355) بود، چند مستند کوتاه در کارنامه ی خود دارد: کاروان مقدس (1348) حماسه ی ظفار (1354) طرح آبیاری قطره ای (1354) بیکاری (1356) راه خدا (با همکاری پرویز امیرافشاری، ‌1358) و پشت صحنه (1365). روح الله امامی سال 1378 چشم از جهان فرو بست و پس از مرگش تخصص و تجربه ی او از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معادل درجه ی دکتری محسوب شد.
گالری تصاویر
فیلمها
اخبار