یوسف حاتمیکیا در ۲۹ خرداد ۱۳۷۰ در تهران در خانوادهای فرهنگی و هنری به دنیا آمد. وی فرزند ابراهیم حاتمیکیا از فیلمسازان نامدار کشور و سیما حاتمیکیا (مادر) است. او یک برادر به نام اسماعیل و یک خواهر به نام نیره دارد که هر دوی آنان هنرمند هستند. نیره متأهل و همسر وحید رونقی از مجریان و گویندگان رادیو و تلویزیون است و یک دختر به اسم نورا دارد.
یوسف حاتمیکیا دانشآموخته سینما با گرایش تدوین از دانشکده سینما و تئاتر است. تنها تجربه بازیگری یوسف به همان دوران و بازی در نمایش «صدای منو میشنوی؟» بر میگردد.
ابراهیم حاتمیکیا متولد 1 مهر 1340 و دانشآموخته رشته سینما با گرایش فیلمنامهنویسی از دانشکده سینما و تئاتر است. او فعالیتهای هنری خویش را با ساخت فیلمهای کوتاه و مستند در رابطه با سینمای جنگ آغاز کرد. وی برای ساخت فیلم «آژانس شیشهای» جایزه بهترین فیلمنامه و کارگردانی را از شانزدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرده است. حاتمی کیا تاکنون سه بار برای فیلمهای «آژانس شیشهای»، «به رنگ ارغوان» و «به وقت شام» موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر و برای فیلم «روبان قرمز» نامزد جایزه صدف طلایی جشنواره فیلم سنسباستین شده است. در کارنامه هنری حاتمیکیا آثار درخشانی چون «دیدهبان»، «از کرخه تا راین»، «بوی پیراهن یوسف»، «آژانس شیشهای»، «ارتفاع پست»، «روبان قرمز»، «به رنگ ارغوان»، «بادیگارد»، «چ»، «بهوقت شام» و «خروج» دیده میشود.
اسماعیل حاتمیکیا متولد ۱۰ دیماه ۱۳۶۶ تهران و دانشآموخته مهندسی کامپیوتر است. وی علاوه بر مهندسی کامپیوتر در عکاسی نیز تبحر داشته و فعالیت میکند. وی عکاسی پشتصحنه آثاری چون «چ»، «بادیگارد» و «بهوقت شام» به کارگردانی پدرش (ابراهیم حاتمیکیا) را در کارنامه هنری خویش دارد. او از عکاسی پشتصحنه فیلم «بادیگارد»، آرت بوک بادیگارد را منتشر کرده است.
یوسف فعالیت هنری و سینمایی خویش را با دستیاری در فیلمهای پدرش (ابراهیم حاتمیکیا) آغاز کرد، او در فیلمهایی چون «چ» و «بهوقت شام» بهعنوان دستیار در کنار ابراهیم حاتمیکیا فعالیت کرده است و دستیاری در این آثار سینمایی تجربه گران بهایی در کارنامه هنری او محسوب میشوند. علاوه بر این آثار سینمایی او در سریال «حلقه سبز» نیز بهعنوان دستیار در کنار پدر حضور داشته است.
وی در فیلم «چ» دستیار دوم ابراهیم حاتمیکیا بود و علاوهبرآن فیلم مستندی از پشتصحنه «چ» تولید کرده، مستندی ۹۴ دقیقهای که در ۹ آیتم تولید و به نمایش در آمده است.
وی در سال ۱۳۹۴ مستند «چشم جنگ» را با حمایت سازمان هنری رسانهای اوج کارگردانی کرد، این مستند به کارگردانی مشترک یوسف حاتمیکیا و مهدی برجیان و تهیهکنندگی ابراهیم حاتمیکیا تولید شده است. «چشم جنگ» داستان عکاس جنگی (سعید صادقی) را روایت میکند که بعد از گذشت چندین سال از جنگ به دنبال افراد درون عکسهایش است تا آنان را در این زمان پیدا کند. موسیقی این مستند را کارن همایونفر تولید کرده است.
حاتمیکیا در سال ۱۳۹۵ فیلم کوتاه «ملاقات شیشهای» را با همکاری سازمان هنری رسانهای اوج کارگردانی و تولید کرد، این فیلم کوتاه رویارویی دو سرباز یکی از سر اعتقاد و ایمان و دیگری از سر اجبار و زور را روایت میکند.
وی دو سال بعد فیلمنامه فیلم کوتاه «سکون» را به رشته تحریر در آورد، فیلمی به کارگردانی مهدی برجیان و با هنرنمایی فرهاد قائمیان که داستان فردی را روایت میکند که از معراج شهدا با او تماس میگیرند و زندگی آن فرد دگرگون میشود.
در سال ۱۳۹۷ یوسف حاتمیکیا نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی فیلم کوتاه «بازگشت» را بر عهده داشت. این فیلم داستان فردی مسیحی و معتقد را روایت میکند که در شب اجرای حکم اعدامش از مسئولان زندان درخواست میکند که برای انجام مراسم مذهبی پدر روحانی به ملاقاتش بیاید اما مسئولین زندان طلبهای جوان را راهی سلول او میکنند.
«بازگشت» در بخش مسابقه اصلی سی و نهمین دوره جشنواره فیلم گرنویل فرانسه به نمایش درآمده است.
فیلم سینمایی «شب طلایی» اولین فیلم سینمایی بلند یوسف حاتمیکیا در مقام کارگردان است، نویسندگی این فیلم بر عهده یوسف و تهیهکنندگی آن نیز بر عهده ابراهیم حاتمیکیا است.
این برای اولینبار است که ابراهیم حاتمیکیا بهعنوان تهیهکننده مستقل در جشنواره فیلم فجر حضور دارد، هرچند وی سابقه تهیهکنندگی مشترک در فیلم «به نام پدر» را نیز پیشازاین در کارنامه خود داشته است.
فیلم «شب طلایی» به موضوع روابط پیچیده درون یک خانواده میپردازد که در دوران کرونا با بحرانی جدی مواجه میشوند.
تغییر نام فیلم بلند سینمایی به «شب طلایی»:
فیلم سینمایی «شب طلایی» در ابتدا نامش «شمش طلا» بود که برای نمایش در جشنواره چهلم فیلم فجر نامش به «شب طلایی» تغییر پیدا کرد.
اعتراض یوسف حاتمیکیا به دیدهشدن فیلم «شب طلایی» توسط افرادی خارج از ترکیب اعضای هیئت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر:
پس از اعتراض محسن دریالعل مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانهای اوج درباره فیلم «مسیح پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآبادی (محصول سازمان هنری و رسانهای اوج) و مدیر تولید فیلم سینمایی «نگهبان شب» به کارگردانی سید رضا میرکریمی به دیدهشدن فیلمها توسط افرادی خارج از ترکیب اعضای هیئت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر که منجر به واکنش رسمی دبیرخانه به این رویداد شد، با انتشار یادداشت یک منتقد سینمایی در صفحه شخصیاش درباره فیلم «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمیکیا، این فیلمساز نیز واکنش اعتراضی خود نسبت به این موضوع را در یادداشتی اینگونه بیان کرد: «چه ردای افتخاریست که فیلمهایی که در جشنواره حضور دارند را زودتر از زمان پخشش، پنهانی و بدون اجازه سازندگانش ببینیم و دست به قلم شده، در تأیید یا رد آن صفحهای سیاه کنیم.
زمانی که با نگارنده آن تماس حاصل میشود که چگونه فیلمی را تماشا کرده است که تنها و به امانت در اختیار دبیرخانه جشنواره فیلم فجر و شورای پروانه نمایش قرار گرفته است؛ بهدروغ یا شاید راست؛ اطمینان میدهد که فیلم را ندیده است و تنها با دیدن تعدادی عکس فیلم، دستبهنقد شده و طوماری را نوشته است.
این چه بیاخلاقی آشکاریست که هر روز عریانتر از دیروز خودنمایی میکند. اگر تماشاگرِ پنهانی فیلم بودهاید که شرم بر شما باد و اگر خود را تماشاگر نمای فیلم نشان میدهید و بدون دیدن حتی لحظهای از فیلم بهنقد یا تمجید از آن میپردازید که دیگر زبانم قاصر است از پیداکردن جملهای در وصف این عمل.
امید دارم که رسم امانتداری در میانمان هنوز اعتبار داشته باشد و به آن نیز چوب حراج نزنیم.» (ایسنا)