بهروز شعیبی بازیگر و کارگردان ایرانی، متولد ۲۵ شهریور ۱۳۵۸ در مشهد است. او در فیلمها و سریالهای مختلف، بهعنوان کارگردان، بازیگر، دستیار کارگردان و برنامهریز فعالیت داشته است.
از جمله افتخارات بهروز شعیبی میتوان به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش «نگاه نو» سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «دهلیز» و نامزدی دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «دارکوب» اشاره کرد.
بهروز شعیبی با فاطمه کمالی از گریمورهای سینما و تلویزیون ازدواج کرده که حاصل زندگی آن دو، یک پسر به اسم هاتف است.
بهروز شعیبی از نوجوانی با خواندن داستانهای گوناگون و دیدن فیلمهای مختلف به ادبیات و سینما علاقهمند شد، اما آن چیزی که مسیر زندگی او را به طور کامل تغییر داده و او را شیفته سینما کرد، دیدن آثار و فیلمهای کیشلوفسکی، کارگردان شهیر لهستانی و خواندن کتاب «تاریخ سینمای ایران» تألیف و گردآوری مسعود مهرابی بود.
شعیبی فعالیت حرفهای خویش را در سال ۱۳۷۵ وقتی که ۱۷ ساله بود با بازی در نقش کوتاهی در فیلم «آژانس شیشهای» ابراهیم حاتمیکیا آغاز کرد، سپس توسط آتیلا پسیانی به سریال «بازگشت پرستوها» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی در سال 1376 معرفی شد. در همین زمان او در کنار بازیگری بهعنوان دستیار اول و دوم در آثار سینمایی و تلویزیونی نیز فعالیت میکرد، دستیاری سینما را با فیلم سینمایی «صنم» به کارگردانی رفیع پیتز آغاز کرد و سپس در دو فیلم «دختر شیرینی فروش» (1380) و «شبهای روشن» (1381) دستیاری دوم را ادامه داد.
در سال 1381 با فیلم «توکیو بدون توقف» دستیاری اول را تجربه کرد و تا سال 1388 در فیلمهایی چون «خوابگاه دختران» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، «سالاد فصل» ساخته فریدون جیرانی، «دم صبح» به کارگردانی حمید رحمانیان، «قاعده بازی» احمدرضا معتمدی، «جعبه موسیقی» به کارگردانی فرزاد موتمن، «حیران» شالیزه عارفپور، «چیزهایی هست که نمیدانی» ساخته فردین صاحبالزمانی در این عناون در کنار کارگردانان مختلف فعالیت کرد.
با بازی در فیلم «طلا و مس» به کارگردانی همایون اسعدیان در نقش یک طلبه که همسری بیمار دارد ایفای نقش کرد، با همین نقش و بازی تأثیرگذارش برای مخاطبان سینما و تلویزیون شناخته شده و با نقش سیدرضا نام خود را سرزبانها انداخت.
نگار جواهریان برای بازی در نقش مقابل بهروز شعیبی در این فیلم برنده سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر و تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن از چهاردهمین جشن خانه سینما شد.
شعیبی بعد از بازی در فیلم «طلا و مس» در آثاری دیگری چون «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمیکیا، «مهمان داریم» محمدمهدی عسگرپور، «تنهایی لیلا» محمدحسین لطیفی، «گیلوا» اردلان عاشوری و «مغز استخوان» حمیدرضا قربانی به ایفای نقش پرداخت است.
بازی در سریال «تنهایی لیلا» به کارگردانی محمد حسین لطیفی یکی دیگر از بازیهای درخشان شعیبی در دوران بازیگری بوده است.
بهروز شعیبی پس از سالها بازیگری، دستیاری و برنامهریزی در سینما و تلویزیون، کارگردانی را با تلهفیلم «پیش خواهد آمد» در سال ۱۳۸۸ آغاز کرد، او در ساخت تلهفیلم موفق عمل کرده و آثاری چون «میان ماندن و رفتن»، «بالهای خوشبختی»، «جامانده»، «پیش خواهد آمد»، «جایی برای بودن»، «روزهای آخر اسفند» از جمله تلهفیلمهای موفق شعیبی هستند.
بعد از تجربه چندین تلهفیلم و مستند، او در سال ۱۳۸۴ اولین فیلم بلند خویش برای سینما را با عنوان «باغ آلوچه» کارگردانی کرد. «باغ آلوچه» در بیستمین دوره جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در بخش بهترین بازیگری (ایلیا شهیدیفر) دیپلم افتخار مسابقات را کسب کرد.
بعد از «باغ آلوچه» شعیبی با ساختن فیلم «دهلیز» دست به انتخاب جسورانهای زد و رضا عطاران را در نقش جدی به کار گرفت. «دهلیز» از هر نظر فیلم موفقی برای عوامل آن و شعیبی محسوب میشود. هانیه توسلی برای بازی در این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن و عطاران نیز نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر شد. سید محمود رضوی، تهیهکننده این فیلم نیز سیمرغ بهترین فیلم اول را از همان جشنواره دریافت کرد.
شعیبی دغدغه خود از ساخت این فیلم را نه صرفاً پرداختن به موضوع قصاص، بلکه روایت قصهای انسانی و سالم با نگاهی بیطرف عنوان کرده است. او نام فیلم را ازآنجهت دهلیز انتخاب کرده که به دالان تاریکی گفته میشود که در نهایت به سمت روشنایی میرود و با فیلم همخوانی دارد.
شعیبی پس از «دهلیز»، فیلم سینمایی «سیانور» را که درباره اختلافات میان دو دسته در سازمان گروهک منافقین (مجاهدین خلق) و درگیری میان چهرههای کلیدی آن مانند تقی شهرام، مرتضی صمدیه لباف و مجید شریف واقفی است را در متن یک داستان عاشقانه نافرجام به تصویر میکشد.
دو فیلم «آخرین روز سال» و «دارکوب» از دیگر ساختههای سینمایی شعیبی هستند.
فیلم سینمایی «دارکوب» نامزد ده سیمرغ بلورین از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم از سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر شده بود که موفق به دریافت دو سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن (سارا بهرامی) و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (جمشید هاشمپور) شد.
در سال ۱۳۹۳ بهروز شعیبی با یک سریال جذاب به تلویزیون آمد. مجموعه تلویزیونی موفق و پرمخاطب «پردهنشین» که از شبکه یکم سیما پخش شد. شعیبی برای ساختن این سریال برای بار چندم تمامی کارهای علی حاتمی کارگردان فقید سینما را تماشا کرد و برای بازسازی فضاهای فیلم از آثار او الهام گرفت.
«پردهنشین» همان فضایی را داشت که شعیبی در فیلم «طلا و مس» تجربه کرده بود، این سریال داستان روحانیت است، روحانی که در کنار مردم ایستاده و در تلاش است که مشکلات آنان را حل نماید.
مجموعه «گلشیفته» در سبک اجتماعی - کمدی، اولین تجربه کارگردانی بهروز شعیبی در شبکه نمایش خانگی است. این سریال در ۱۶ قسمت تهیه شده و در اسفندماه ۱۳۹۶ اولین قسمت آن از طریق شبکه نمایش خانگی منتشر شد.
در این سریال چهرههایی نظیر مهدی هاشمی، مهناز افشار، سیامک انصاری، هومن سیدی، نازنین بیاتی، شیلا خداداد، بهاره کیانافشار و محمد بحرانی بازی میکنند.
نازنین بیاتی برای بازی در این مجموعه برنده تندیس حافظ بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیونی از نوزدهمین جشن دنیای تصویر شد.
دومین تجربه شعیبی در شبکه نمایش خانگی کارگردانی و نویسندگی سریال کوتاه «روز بلوا» است.
این مجموعه در ابتدا تحت عنوان فیلم سینمایی در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت، اما به دلیل همزمانی با همهگیری کرونا هیچگاه بهصورت عمومی اکران نشد تا با اضافهشدن نماهای بیشتر و تکمیل قصه در آذر ۱۴۰۰ در قالب سریالی کوتاه برای شبکه نمایش خانگی بازتولید و پخش شد. در نوشتن این مجموعه مهران کاشانی، شعیبی را همراهی کرد.
بابک حمیدیان، لیلا زارع، محسن کیایی، محمد علیمحمدی، مسعود دلخواه، زکیه بهبهانی، ساغر قناعت، پاشا جمالی و داریوش ارجمند از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش پرداختهاند.
بهروز شعیبی در سال ۱۴۰۰ و در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» در بخش سودای سیمرغ حضور دارد.
شعیبی در پنجمین کار سینمایی خود به تهیهکنندگی محمود بابایی روایتگر داستان بازگشت یک هنرمند به کشور پس از سالها دوری است تا ادای دینی باشد به غم غربت هنرمندانی که سالها در غربت زندگی کردهاند. «بدون قرار قبلی» محصول مشترک مؤسسه تصویر شهر، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و بنیاد فارابی است که در چهلمین جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ حضور دارد.
فیلمنامه «بدون قرار قبلی» توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب بیگی با نگاهی به یکی از داستانهای مصطفی مستور نوشته شده است.
بهروز شعیبی در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶، فیلم تبلیغاتی محمدباقر قالیباف را برای انتخابات ریاستجمهوری کارگردانی کرده است. شعیبی در این باره میگوید:
"آن فیلم یک فرصت بود که من نباید از دستش میدادم، سال ۱۳۹۲ سالی رقابتی بود و در ضمن آقای قالیباف آن زمان شهردار و محبوب بودند، من هم با خوشنودی آن فیلمها را ساختم. نکته بعدی هم این بود که من بهعنوان کارگردان فرصت این را داشتم که فیلم تبلیغاتی برای ریاستجمهوری اسلامی ایران بسازم و این فرصت بسیار خوبی بود. همانطور که یک کارگردان میتواند یک فیلم سیاسی بسازد، یک فیلم تاریخی بسازد، همانطور میتواند یک فیلم تبلیغاتی بسازد، تعداد کثیری از کارگردانها هم هستند که تیزر تبلیغاتی درست میکنند."
بهروز شعیبی کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون، در برنامه «کتابباز» درباره تازهترین فعالیت هنری خود گفت: تصمیم دارم یک مستند سینمایی درباره امام موسی صدر بسازم و تحقیقات آن را هم شروع کردهام.
ما همواره میگوییم یک معمار، دانشمند، شاعر و عالم بزرگ ایرانی به نام شیخ بهایی داریم؛ ایشان از لبنان به ایران آمدند. فردی را هم داریم که یک ایرانی بزرگ است و در تاریخ لبنان اثرگذار بوده؛ «امام موسی صدر» ایرانی است که برای ما انسان قابلاحترامی است.
«حبیبه جعفریان» با رویکردی جذاب کتابی را با عنوان «هفت روایت خصوصی» درباره امام موسی صدر نوشته است که خواندنش میتواند بسیار دلنشین باشد. این کتاب برای من در بین مجموعه کتابهایی که درباره امام موسی صدر خواندم، جذابیت داشت. امیدوارم بتوانم باتوجهبه مطالعاتم، مستند خوبی درباره امام موسی صدر بسازم.
به دنبال شهادت فرمانده سپاه قدس و همرزمانش، بهروز شعیبی به همراه تعداد کثیری از هنرمندان و اصحاب رسانه در بیانیهای، حمله تروریستی که منجر به شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را محکوم کردند. در پیام هنرمندان و اصحاب هنر و رسانه آمده است:
"ما هنرمندان ایران از تمامی طیفها و دیدگاهها، ترور را در هر شکل محکوم میکنیم، ایجاد تنشهای جدید توسط دولت آمریکا که تنها در جهت به خاک و خون کشیدن دوباره خاورمیانه و گسترش فروش اسلحه و نابودی منابع انسانی و مادی ملتهای مظلوم است از طرف همه آزادگان جهان امری مذموم و محکوم است، از همه اندیشمندان، هنرمندان و صلحطلبان ایران، منطقه و جهان میخواهیم که با محکومکردن این عمل تروریستی که منجر به شهادت سردار قاسم سلیمانی شد، در عمل نشان دهند که ترور خوب و بد نباید به هیچ بهانهای در جهان مورد تأیید قرار گیرد. «ترور محکوم است.»"
سوینا (سینمای نابینایان) در ۲۷ آذرماه ۱۳۹۹ نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی کلاسیک «آخرین قطار گان هیل» به کارگردانی جان استرجس را با صدای بهروز شعیبی منتشر کرد.
فعالیتهای گروه سوینا (سینمای نابینایان) از اوایل سال ۱۳۹۸ و بهمنظور ارائه محصولات فرهنگی و هنری به نابینایان و همچنین حمایت از توانمندیهای نابینایان کشور در زمینههای فرهنگی و هنری آغاز شد.
هدف ابتدایی این گروه، توضیحدار کردن و یا پردهخوانی فیلمها بود اما اهداف و مأموریتها بهسرعت به سایر حوزهها گسترش یافت و امروز اکران فیلم توضیحدار، نقد و بررسی کتابهای صوتی، رادیو سوینا، تلاش برای دسترسپذیر کردن نرمافزارهای کاربردی و تولید پادکستهای ویژه را شامل میشود.
بهروز شعیبی درباره دلایل تبدیل فیلم سینمایی «بلوا» به سریال برای پخش در شبکه نمایش اینگونه گفت:
"نخست اتفاقاتی که در جشنواره فیلم فجر گریبانگیر فیلم شد. اتفاقی که من پیشتر در حین نمایش فیلم «سیانور» در جشنواره فجر تجربه کرده بودم که فیلم من در هیچ بخشی دیده نشد. شاید عدهای گمان کنند که منظورم گرفتن جایزه از جشنواره باشد که حقیقتاً اینگونه نیست. توقع من این بود که وقتی فیلمی بادقت و جزئیات ساخته میشود بخشی از سینما نویسان و سینما دوستان آن را موردتوجه قرار دهند، اما گویی یک تلاش نامرئی فیلم را تعمداً نادیده میگرفت. عموم نقدها هم از عدالت دور بودند. چندتایی نقد تصویری از فیلم دیدم که متوجه شدم اساساً اینها هیچ کاری با نقد ساختاری و سینمایی فیلم ندارند و در مورد بخش محتوایی هم گویی پیش از دیدن فیلم تصمیماتی را از قبل گرفته بودند. این امر برای من که در تمام این سالها تلاش کردهام فیلم و اثر سفارشی نسازم یا فیلم و اثری شعارزده و تاریخ مصرفدار کار نکنم بهگونهای که اگر ۱۰ سال بعد به فیلم مراجعه کنم بتوانم از آن دفاع کنم، چندان خوشایند نبود. مهمترین بخش برای من در فیلم «روز بلوا» همین بود، وقتی این اتفاق افتاد از خدا خواستم شرایطی فراهم شود که شعاع گستردهتری از مردم بتوانند بهدوراز جنجالهایی که برخی دوستان پیرامون فیلم به وجود آورده بودند آن را ببینند. بخشی از حواشی فیلم با نادیدهگرفتهشدن آن در جشنواره رخ داد و بخشی دیگر دیده نشدن فشارهای زیادی بود که بابت فیلم روی ما بود که خب بگذریم.
بخش دیگر این مسئله گسترش پاندمی کرونا و تعطیلی سالنهای سینما بود. ما تقریباً از طرف تمام کسانی که تحلیلی درباره دیدهشدن فیلم داشتند ناامید شده بودیم، در نتیجه تمام دغدغههای من و تهیهکننده این بود که بتوانیم شرایطی را به وجود بیاوریم که مردم بتوانند فیلم را ببینند که خوشبختانه با دستاندرکاران نماوا به توافق رسیدیم." (مجله نماوا)
۱۳۹۱: سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش نگاه نو سی و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر برای فیلم «دهلیز»
۱۳۹۴: برنده تندیس حافظ بهترین کارگردانی مجموعههای تلویزیونی از پانزدهمین جشن دنیای تصویر (حافظ) برای مجموعه «پردهنشین»
۱۳۹۶: نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از سی و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر برای فیلم «دارکوب»