جستجو در سایت

ساره بیات

بایوگرافی

ساره بیات در 14 مهر 1358 چشم به جهان گشود. ساره بیات که در دانشگاه هم در رشته هنر تحصیل کرده است درباره ورود به عرصه بازیگری می‌گوید: « خانوادم با بازیگری مخالف بودند، برای همین مـن پنهانی رشته تحصیلی دانشگاهم را هنر انتخاب کردم کـه از راه هنر یواشکی وارد بازیگری بشوم ولی نشد و دانشگاه هنر خواندم و بعد کـه دانشگاه بـه پایان رسید، با کلاس‌ های بازیگری ذهن خانواده‌ ام را آماده کردم.» او در سال 1380 وارد تئاتر شد و در جشنواره پلیس در اولین کارش، جایزه بهترین بازیگری را به همراه دیپلم افتخار کسب کرد. اما بـه دلیل مخالفت خانواده و سن کم مدتی بازیگری را کنار گذاشت. بعد از مدتی در کلاس‌های بازیگری پرویز پرستویی در موسسه کارنامه شرکت کرد و در پی آن به مجموعه «یک مشت پر عقاب» دعوت شد. یک مشت پر عقاب نام یک مجموعه تلویزیونی بود که در بهمن ماه 1386 از شبکه سه سیما پخش می شد. درباره حضورش در این سریال می‌گوید: « وقتی که بعد از آن وقفه تصمیم به بازگشت گرفتم، با کلاس های آقای پرستویی در موسسه کارنامه شروع کردم. آنجا هم جزو شاگرد اول ها بودم و درسم خوب بود. بعد از آنجا برای «یک مشت پر عقاب» که یک سریال تاریخی معاصر بود کارم کردم. سریال «یک مشت پر عقاب» نخستین کار تصویری من بود ولی در کنار آدم های حرفه ای قرار گرفتم؛ مثلا نخستین پلانم با رضا کیانیان را هیچ وقت فراموش نمی کنم و در طول کار خیلی از ایشان یاد گرفتم اما به دلیل اینکه نخستین کارم بود و به دلیل حرفه ای بودن اکیپ برایم سخت بود.» او در سال 1385 با بازی در فیلم سینمایی مقلد شیطان به کارگردانی و تهیه کنندگی افشین صادقی وارد عرصه سینما شد. داستان فیلم بدین شرح بود: تبهکاری به نام جمشید سیف که با دقت و حوصله از سوژه های خود عکس و مدارکی را تهیه می کند، با تهدید آنها مبنی بر برملاشدن مدارک مورد نظر همکاری و هم یاریشان را در انجام اعمال پلیدش جلب می کند. مدیر بازرگانی یک شرکت آخرین سوژه اوست. حضور ساره بیات در سریال «بی گناهان» درسال 1387 چهره اش را شناخته تر کرد. یکی دیگر از فیلم‌هایی که به شهرت او کمک کرد «محمد ص» ساخته مجید مجیدی بود. او درباره حضور در «محمد ص» می‌گوید: « حضور در بعضی کارها کاملا دلی اسـت و حس خوبی کـه آن کار دارد باعث می‌ شود بـه هیچ مساله دیگری فکر نکند برای مـن پیشنهاد بازی در نقش دایه حضرت محمد «ص» در پروژه بزرگ محمد «ص»، اتفاق فرخنده و مبارکی بود کـه اصلا در مورد پذیرش کار حتی لحظه‌ ای تردید نداشتم. درواقع این تنها نقشی است که اصلا به دیده شدن بازی خودم توجهی نداشتم. آن قدر غرق لذت و عشق معنوی بودم که از خدا خواستم به من نیروی مضاعف عطا کند تا از پس سنگینی این شخصیت بربیایم. فقط دعا می کردم و از خدا می خواستم کمکم کند و هیچ طرح جز ذکر در طول کار یادم نمی آمد. عشق و شیدایی حلیمه به حضرت رسول (ص) و روایت دو فصل زندگی حلیمه قبل و بعد از مواجهه با حضرت، نکات مهم پردازش شخصیت حلیمه بود در بازی من.» بیات در سال 1389 برای بازی در فیلم جدایی نادر از سیمین انتخاب شد. درباره نحوه انتخابش می‌گوید: « توسط ‌حبیب رضایی بـه گروه و دستیاران آقای فرهادی معرفی شدم. جلسه‌ های متعددی داشتیم تا بـه انچه مد‌نظر ایشان بود برسم ودر نهایت وقتی انتخاب شدم، خیلی خوشحال بودم، چون بـه نظرم تمام روزهای کار با ایشان مثل یک کلاس درس مهم بود.» همچنین درباره نقش خود می‌گوید: « گرفتار و مبتلا و یا اسیر راضیه نیستم که از آن خلاص شوم یا رهایی یابم، بلکه راضیه یکی از بخش های جذاب و فوق العاده زندگی کاری من محسوب می شود که در مسیر تکامل زندگی کاری ام همراهی بی نظیری با من کرده. کاراکتر راضیه توان من را در ادامه این راه افزایش داده. راضیه برای من انرژی است، نه ایستگاهی که در آن توقف کنم. برای جداشدن از نقش قبلی، فیلم جدیدی را شروع می کنم، به همین سادگی. بازیگری یعنی همین. البته نکات شما را رد نمی کنم، به انضمام فاصله زمانی منطقی بین پذیرش دو نقش. ترجیح برای من فاصله بین پذیرش دو نقش زندگی کردن است؛ یعنی همان حرف های شما، یعنی نفس کشیدن، تجربه کردن، شنیدن، تماشاکردن.. سبک آقای فرهادی برای گرفتن بازی از بازیگران‌ش سبک متفاوت و دشواری است و آثارشان اثبات کرده که این شیوه، شیوه متفاوت و راضی کننده ای است. ضمن این که تسلط آقای فرهادی در این روش غیرقابل انکار است. و در مورد این دعوای قدیمی دنیای بازیگری (حل شدن در نقش و درگیر شدن با آن یا فقط هنر بازیگری)، از تعامل با کارگردان می توان یکی از این دو راه را انتخاب کرد. طراحی نقش برای من یعنی فیلمنامه به اضافه شیوه روایت کارگردان. از تلفیق فیلمنامه و کارگردانی می توان به شخصیت پردازی رسید و این اصل مهمی برای من است؛ قرارگرفتن در اتمسفری که توسط کارگردان هدایت می شود و من در آن به ایفای نقش می پردازم. شرایط ایده آل برای بازیگر فیلمنامه سنجیده و کارگردانی درست است که با ضعف یکی از این دو حتما طراحی بازیگر دچار مسئله خواهدشد.» ساره بیات جایزهٔ بهترین بازیگر نقش مکمل زن انجمن منتقدان فیلم لندن و به همراه لیلا حاتمی، سارینا فرهادی و کیمیایی حسینی خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم برلین را دریافت کرد. همچنین ساره بیات موفق بـه کسب جایزه بهترین بازیگر زن برای فیلم «فصل فراموشی فریبا» جشنواره بین المللی عشق در کشور آمریکا سال 1395 شد. حضور در سریال «عاشقانه» در نقش پگاه یکی از بازی‌های متفاوت کارنامه کاری او در شبکه نمایش خانگی می‌باشد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. او درباره شخصیت‌های مورد علاقه‌اش می‌گوید: « یکی از جذابیت های بزرگ بازیگری برای من مواجهه با چالش برای درک یک شخصیت است. برای همین، شخصیت های چندوجهی، خاکستری، حتی مرموز برایم جذابیت بسیاری دارند. شخصیت سطحی احتیاج به بازی ندارد.» خواهر وی سَروین بیات همسر رضا قوچان‌نژاد، بازیکن فوتبال، است. در مراسم اکران فیلم زرد ، پدر ساره بیات به همراه رضا قوچان نژاد و سعید عزت الهی جشن تولد غیر منتظره ای را برای ساره بیات ترتیب داده بودند که این بازیگر را غافلگیر کنند و ساره بیات در این اکران و در شب جشن تولد 38 سالگی اش قوچان‌نژاد را در آغوش کشید و چند روز بعدترش مجبور شد اظهاراتی راجع به محرمیت خود با شوهر خواهرش یعنی رضا قوچان نژاد مطرح کند که باعث بروز حاشیه برای وی شد. دراینباره گفت: « همه می گویند که شوهر خواهر شبیه برادر آدم است اما به نظر من وقتی خواهرت که پاره تنت هست را به مردی می سپاری حسی که نسبت به او داری شبیه حس پدرانه است و رضا مثل یک پدر بالای سر خواهر من هست. عکسی که من با رضا قوچان نژاد داشتم و در آن عکس دست دور گردن هم انداخته بودیم با واکنش های مردم روبرو شد و من همین جا باید بگم که من با دست های رضا که شبیه دست های پدرم هست احساس محرمیت می کنم و امشب به احترام شما او را بغل نکردم و همه شوق و دوقم را درون خودم فرو ریختم و فقط می گویم رضای عزیزم خیلی خوش اومدی …» فیلم‌شناسی ساره بیات: سینمایی 1397 ایده اصلی 1397 رحمان 1400 1397 لابیرنت 1396 اتاق تاریک 1395 زرد 1395 بیست و یک روز بعد 1395 لابی 1394 آااادت نمی‌کنیم 1393 محمد رسول‌الله 1393 ناهید 1393 خداحافظی طولانی 1392 خواب‌زده‌ها 1392 ساکن طبقهٔ وسط 1392 فصل فراموشی فریبا 1392 لامپ 100 1389 جدایی نادر از سیمین 1385 مقلد شیطان سریال 1386 یک مشت پر عقاب 1388 بانو 1387 بی‌گناهان 1395 عاشقانه 1397 سریال دل تله فیلم تباهی مرگ یه شاعر ریسمان سبز ترانه پاییزی شیفت شبانه

گالری تصاویر

اخبار