تریلری اروتیک
آخرین اثر فیلمساز مشهور و تحسین شده ی کره ای تریلری اروتیک است که برای مسحور کردن مخاطب ، تمایلات ج.ن.س.ی زنانه و دکور های بدیع را در اولویت قرار داده است.
آنهایی که به وضوح حتی یک خط از رمان اصلی را نخوانده اند به اشتباه فکر می کنند که اقتباس خوب سم تیلور جانسون از رمان Fifty Shades of Grey گامی اولیه برای هالیوود در نشان دادن تمایلات جنسی زنانه است . امیدوار بودند که این فیلم "شجاعانه" جلودار این جریان باشد غافل از اینکه این فیلم بیشتر در مورد کنترل مردانه بود .
Stoker آخرین فیلم اکران شده ی پارک چان ووک ، اولین تاخت و تاز او در هالیوود بود. در این فیلم میا واسیکوفسکا بعد از کشتن کسی که قصد تجاوز به او را داشت در حال تبدیل شدن به قاتلی است که برای تمایلات شخصی قتل انجام می دهد و این صحنه ای شگفت انگیز در عین حال منحرف و فاسد است که به عنوان پیش درآمدی برای این اثر آخر پارک چان ووک عمل می کند.
در این اقتباس او از رمان جایزه برده ی Fingersmith اثر سارا واترز موضوع اصلی و تمرکز او بر روی تجربه ی س. ک. س زنان بدون حضور مردان است . او محل وقوع داستان را از دوران ویکتوریای بریتانیا به کره ی سال های دهه ی 1930 تغییر داده است.
هنرمندی فریبکار خود را کُنت فوجیوارا می نامد ، نقشه ای منحرفانه و پلید می کشد و در کنار جیب بری به نام سوک-هی قصد دارند از بانو هیدکو ی زیبا که ثروت زیادی به ارث برده دزدی کنند. بانو هیدکو که ایزوله و مجبور به ازدواج غریب الوقوعی با عمویش شده ، سوک-هی را به کنیزی خود می گیرد. اما سوک-هی متوجه می شود که از نظر عاطفی درگیر رابطه اش با بانو هیدکو شده است، درحالی که وظیفه ی او سقوط معشوقه ی جدیدش به خواست کُنت است .
درست یک سال بعد از اکران رمانس زیبا و در عین حال بی پروا و مبالغه شده ی "کارول" در جشنواره ی کن ، پارک برای ما پادزهری قانع کننده و موثر فراهم کرده . بر خلاف فیلم "کارول" این فیلم با تنش های ج. ن. س. ی حقیقی جلو می رود. در فیلم س. ک. س های آشکاری وجود دارد ولی مهم تر از آن اینکه بین خدمتکار و ارباب وارث و بی تجربه اش اشتیاق ، علاقه و صمیمیت ی حقیقی وجود دارد .
نکته ی جالب اینکه رابطه با جنس مذکر در فیلم غیر راضی کننده و اغلب گروتسک است و در مقابل روابط زنان گرم و اروتیک است. کُنت که توسط بازیگر فیلم The Chaser نقش آفرینی می شود صرفا یک مزاحم و مشکل مختصر برای آن زوج است. در حالی که عمو که دختر برادرش را درگیر جلسات مطالعاتی منحرفی برای مخاطبان مرد کرده ، یک احمق سادیستی است که بیش از واقعیت غرق پور. نو. گرافی شده است. مردان در فیلم افرادی رقت انگیز ، سو استفاده گر و چشم چرانانی ناخواستنی هستند که در برابر چیزی که زنان می خواهند با آنها بد رفتاری می کنند و منظورشان را اشتباه می فهمند.
عریانی های نشان داده شده در فیلم بعضا آنقدر کوتاه هستند که نمی توان نقدی بر کارگردانی پارک مبنی بر بیخود بودن این صحنه ها و صرفا کارکرد آنها برای ادعای تاثیر نگاه خیره ی مردانه بر بوجود آمدن رابطه ی عاشقانه ی زنان داشت . اما ضعف ج. ن. س. ی کاراکتر های مرد برای قانع شدن درباره ی این صحنه ها کمک می کند و باعث می شود صحنه های عشق. بازی در روایت حیاتی به نظر برسند . زوج به بررسی و شناخت یکدیگر و امیال سرکوب شده اشان می پردازند و خودشان را از زنجیر مردان اطرافشان رها می کنند. فیلم به 3 قسمت تقسیم شده و 145 دقیقه طول می کشد . فیلم از به اصطلاح فیلمنامه نویسی " شکم دادن" در قسمت میانی رنج می برد . طرح مارپیچ فیلم تعدادی چرخش داستانی کم رنگ دارد . پارک یک خطای بزرگ انجام می دهد و آن دوباره نشان دادن جزئی تعداد زیادی از صحنه ها از زاویه ای جدید است که تنها کارکردش نگه داشتن تماشاگر است. اما با جلوه و به زیبایی ترکیب شدن کارگردانی و بازیگران متعهد تضمین می کند که فیلم خیلی دور از کسل کننده بودن است. فیلم به خوبی طراحی شده و از نظر تمایلات ج. ن. س. ی پیچیده است و تریلری است به شدت سرگرم کننده که تاثیراتی در آن از فیلم هایی چون Gaslight ، Les Diaboliques و فیلم Duke of Burgundy که سال قبل اکران شد دیده می شود اما خوشبختانه این تاثیرات خاکستری و خنثی نیستند.
مترجم: رضا سلیمی