انگار حتی یک ثانیه هم از اکران شگفت انگیزان 1 نگذشته است
ترجمه اختصاصی سلام سینما
قریب به 14 سال از اکران انیمیشن استودیو پیکسار با نام "شگفت انگیزان" می گذرد اما انگار حتی یک ثانیه هم از فاصله ی بین اکران قسمت اول آن و "شگفت انگیزان 2" هم نگذشته است.در دوره ای که فیلم های ابر قهرمانی دچار سندروم هایی مثل سریالی شدن یا لوث شدن گشته اند ، "براد برد" نویسنده و کارگردان شگفت انگیزان کار دشواری برای تصویر کشیدن ضد قهرمان قسمت دوم انیمیشن خود داشته تا بتواند از ابتلا به این سندروم جلوگیری کند.
اینکه آغاز قسمت دوم این انیمیشن از پایان قسمت اول آن باشد محافظه کارانه ترین تصمیم ممکن برای این کمپانی بود زیرا بدنبال بازگشت سرمایه از یکی از معروف ترین محصولات خود است و بنظر می رسد این اتفاق خواهد افتاد. برد این آزادی عمل را به شخصیت های داستان خود می دهد که فراتر از دنیای شان در DC و Marvel به ماجراجویی های جدیدی دست بزنند. نشانه های زیادی از نو گرایی مثل پس زمینه های فتورئال یا ابزار الکترونیکی مورد استفاده در عصر گوشی های هوشمند در این اثر دیده می شوند اما برد دلیلی نمی بیند که خانواده ی ابرقهرمان خود را نیز از نو بسازد. مانند همه ی خانواده ها آنها نیز کارهای روزمره ای دارند که باید به آن ها برسند.
همه ی ایده های استفاده شده بدیع و بکر نیستند. هیچ ایده ای خسته کننده تر از نشان دادن طرد شدن ابرقهرمانان توسط مردم و ایجاد هیچ احساسی آسان تر از ایجاد احساس عدم درک درستکاران از سوی سیاست مداران در دنیای ابرقهرمانانه نیست اما "شگفت انگیزان 2" با نوآوری خاص خودش به ما یادآوری می کند که انسان هایی که توانایی های ویژه ای دارند همواره مورد تشویق و تمجید نیستند ، بخصوص در عملیاتی مثل عملیات متوقف کردن Underminer (جان راتزنبرگ) که خسارات شدیدی مثل از ریل خارج شدن قطار شهری ، فروپاشی پل ، تخریب شدید تالار شهر به اموال وارد می کند. ابرقهرمانان داستان ما هنوز هم بطور غیرقانونی فعالیت می کنند و این باعث شده تا آقای شگفت انگیز (کریگ تی نلسون) و الاستیگرل (هالی هانتر) و سه فرزند آنها بی خانه و بیکار شوند و حتی آنها از اجاره یک اتاق در مسافرخانه هم محروم مانده اند.
دیری نمی پاید که فرصت جدیدی در اختیار آنها قرار می گیرد و خط اصلی داستان را شکل می دهد. یک ملیاردر دست و دلباز که تخصص او مخابرات است (باب اودنکرک) و خواهر باهوش او در زمینه تکنولوژی (کاترین کینر) بر این باور هستند که ابرقهرمانان نعمتی برای جامعه ی خود هستند و منابع وسیعی را به الاستیگرل اختصاص می دهند تا او را بعنوان یک چهره ی رهایی بخش معرفی کنند. در حین اینکه الاستیگرل مشغول این کار می شود ، آقای شگفت انگیز باید نقش مادر را نیز برای سه فرزندشان یعنی وایولت 14 ساله که یک عاشق دلخسته است(سارا واول) ، دش 10 ساله که یک پسر بچه بازیگوش و دردسر ساز است (هاکلبری میلنر) و جک-جک کوچولو که دارای دو جین قدرت غیرقابل کنترل است ، برعهده بگیرد. کل خانواده بسیج می شوند تا جلوی Screenslaver بایستند. Screenslaver یک خطر پیچیده و غیرقابل ردیابی است که از طریق تلویزیون ها و کامپیوتر ها و هر نوع از مانیتور ها خیل عظیم جمعیت را هیپنوتیزم کرده به کنترل خود در می آورد.
برد سعی کرده تا از ایده های تحریک کننده ای مثل دعوای خانواده ی شگفت انگیز سر میز شام بر سر درست بودن شکستن قوانین ناعادلانه برای حل مسائل یا اشاره به اعتیاد مردم به صفحه های مانیتوری که می تواند مجوز از کار انداختن ذهن آنها باشد ، به خوبی بهره بگیرد.در مورد جلوه های ویژه در مقایسه با فیلم های ابرقهرمانی DC و Marvel این انیمیشن پیکسار مانند یک دُر ناب لذت بخش است. انگار که پیکسار یک زبان ناشناخته را کشف کرده است.
اگر سه گانه ی قصه ی اسباب بازی را بعنوان یک استثناء در نظر بگیریم ، بدترین محصولات پیکسار مانند ماشین های دو و سه ، دانشگاه هیولاها و در جست و جوی دوری ، همگی قسمت های ادامه دار ورژن اصلی خود بودند. " شگفت انگیزان 2" رک و پوست کنده است اما برد به المان های مورد انتظار مانند بازگشت خنده دار طراح لباس آنها "ادنا مُد" و در نگاه به خانواده ی شگفت انگیز از زاویه ای دیگر ، جان تازه ای بخشیده است. جای آقای شگفت انگیز و الاستیگرل عوض شده و آنها وظایفشان در خانواده با یکدیگر جابجا شده و این باعث می شود تا مخاطب بخندد. صحنه ای که آقای شگفت انگیز با روش های جدید حل مسائل ریاضی دوران ابتدایی فرزندش رو به رو می شود بسیار خنده دار است. اما برد به دو نکته ی کلیدی دست می یابد : خانواده های سالم می توانند خود را دوباره پیوند بزنند و به شکل بهتری درآیند و این در مورد قسمت های بعدی یک انیمیشن اورجینال نیز صادق است.
منبع : گاردین
مترجم : وحید فیض خواه