ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید
4
رضا ظفری
۲۱ روز پیش - ۱۶ دقیقه مطالعه
منبعسایت جامعه سینما

گونه شناسی وحشت

به قول سینماگران جهان اگر بخواهیم هنر هشتمی هنر های جهان اضافه کنیم هنر ساخت فیلم در گونه وحشت بهترین گزینه است. تمام سینما یک طرف، گونه وحشت طرف دیگر...

          به نام خداوند لوح و قلم


                  (گونه وحشت)

  

حتما تا به حال نام ژانر ترسناک یا گونه وحشت را شنیده اید. اما آیا تا به امروز در مورد آن فکر و اندیشه کرده اید.؟ تا به حال دلیل فیلمسازی در این ژانر را از کسی شنیده اید؟ اصلا میدانید چرا فیلم ترسناک شما را میترساند و میدانید چرا باید سینمای وحشت را دنبال کنید...گونه به ژانر ها، زیر ژانر ها و زیر شاخه های متعددی که با هم ارتباط و تعامل دارند گفته میشود. هر چند تعابیر متفاوتی از گونه وجود دارد.یکی از مشهور ترین گونه های سینما گونه ی وحشت است که به دلیل سیر تحولات فراوان در سینما به گسترده ترین گونه کنونی سینما بدل شده. بیایید نگاهی مختصر به تاریخچه وحشت بیندازیم و ببینیم ماجرا از چه قرار است... 

اگر بخواهیم اولین فیلم گونه وحشت که فانتزی سیاه نیز نام دارد را ذکر کنیم، فیلم قلعه اشباح از ژرژ ملیس در سال 1896 را میتوان مد نظر قرار داد.فیلمی صامت، بی صدا و دو دقیقه ای با داستانی ساده به روایتی ساده تر. اما اگر اولین فیلم ترسناک را بخواهیم تایین کنیم، باید یادی از نوسفراتو در سال 1922 کنیم. فیلمی که اولین اِلِمان های ترس را وارد سینما کرد و حتی با وجود اینکه 12 سال پیش از تولید آن، فیلم معروف فرانکشتاین از ماری شلی بزرگ ساخته شد ولی به دلیل وجود ژانر علمی تخیلی از ترس موجود در آن کاسته شد و توسفراتو را اولین فیلم در ژانر ترسناک میدانند. به مرور زمان سینمای وحشت گسترده و گسترده و گسترده تر شد. تا جایی که هر دو سال یک زیر شاخه جدید به این گونه افزوده میشد. هر بار یک نو آوری و هر نوآوری مقدمه ای برای یک ایده جدید.حتی برای فیلم های ترسناک و تخیلی یک جایزه جهانی جداگانه با نام اسکریم در نظر گرفتند که بنا به دلایلی از سال 2011 به بعد این جایزه عرضه نشد. حال اینجا نکته ای پدیدار میشود. گونه وحشت چه جور گونه ایست که تازه ترسناک یکی از زیر شاخه های آن است!!! یک نکته مهم دیگر اینجا به وجود می آید. آن هم این است که گونه وحشت صرفا برای زهر ترک کردن مردم فیلم نمیسازد. همانَور که وقتی فیلمی در ژانر وحشت میبینید و میگویید اییییی من اصلا نترسیدم. خب اینجا هدف فیلم ترساندن مخاطب نبوده، و الا چنان فناوری برای چنین هنری وجود دارد که میتواند انسان را به حمله عصبی دچار کند. پس نتیجه میگیریم فیلم های گونه وحشت همگی قرار نیست ما را شوکه و قلبمان را به حلقمان برسانند بلکه اهداف متفاوتی را دنبال میکنند.لذا اینجا به این نکته میرسیم که بهترین فیلم ترسناک، صرفا فیلمی نیست که ما را بیشتر زهر ترک کند. همانطور که بهترین فیلم کمدی آنی نیست که بیشتر ما را بخنداند. فرم کلی و محتوای درونی آثار مهم تر از فرم ظاهری آنهاست. گستره ی وسیع این گونه به حدیست که در انیمیشن ها و فرهنگ های مختلف جهان نیز رسوخ کرده و آنها را به سمت جهانی شدن هدایت میکند..


          گونه وحشت، تعاریف جامع 

تعریف گونه را که خود خواندید. اما گونه وحشت چیست؟به تمامی فیلم هایی که در سه دسته کلی داستانی.. مستند و انیمیشن طبقه بندی شده و در ژانر های زیر قرار میگیرند، گونه وحشت تلقی میشود. حال این ژانر های کلی کدام اند؟ 

1_ترسناک.

2_تریلر (دلهره آور) 

3_روانشناسی

4_اسلشر

5_اسلپر 

این پنج نامی که مشاهده میکنید تنها زیر شاخه های کلی ژانر وحشت اند که خود به دسته بندی هایی ریز تر که در اواسط مقاله به آن اشاره میشود تقسیم میشوند و گونه وحشت را تشکیل میدهند. اما تعاریف اصطلاحات بالا چیست؟ 

ترسناک:فیلمی در گونه وحشت ترسناک است که داستانش موضوعی زجر آور و شوک دار برای مخاطب و شخصیت های داستان است. این داستان ها عموما از روح یا عاملی خبیث برای ترساندن مردم بهره میبرند. در واقع فیلمی را که شما آنرا ترسناک مینامید در همین زیر شاخه یعنی ترسناک قرار دارد. ولی ترس آن به عوامل مختلف که در ادامه خواهیم گفت بستگی دارد. از نمونه های خوب این ژانر فیلم های کینه و کانجورینگ است... 


تریلر:ژانر دلهره آور که با هیجانی در فیلم ها متفاوت است، ژانریست که در آن کمتر از ترس های ناگهانی بهره برده میشود. در این فیلم ها اصولا پایه اصلی وحشت برای آدمی همان کشش و تعلیق درون فیلم است برای اتفاقی بزرگ تر. برای درک مطلب من میتوانید فیلم Relic 2020 را تماشا کنید. در ژانر دلهره آور به یکباره نمی‌ترسید اما در ترس فیلم شکنجه میشوید. تا حد مرگ شکنجه میشوید اما نمیمیرید... 


وحشت روانشناسی:از اسمش معلوم است... فیلم هایی که با اصول دقیق روانشناسی برای تاثیر غیر مستقیم روی ذهن مخاطبان ساخته میشوند. بسیاری از محققان وحشت روانشناسی بدترین نوع وحشت است. دلیل ادعای آنان این سه مورد است. 1 تاثیری که ذهن مخاطب آنرا از فیلم میپزیرد. 2ماندگاری آن تاثیر 3 نترسیدن در حین فیلم و اطمینان کاذب از سوی مخاطب به روان خود. در صورتی که این کار از قبل برنامه ریزی شده.از بهترین وحشت های روان شناسی به فیلم سکوت بره ها میتوان اشاره کرد. همچنین میتوان این ژانر را به عمل جراحی تشبیه کرد. چرا که در حین آن مخاطب چیزی متوجه نمیشود اما وقتی به هوش می آید و عمل به اتمام میرسد عواقبش مشخص میشوند... 


اسلشر:وحشت با خونریزی و صحنه های بی قید و بند خشن را اسلشر میگویند. برخی توسفراتو را اسلشر و برخی ترسناک میدانند. اما نکته ای که مشخص است این است. (هر کاری میکنم تا بترسی) البته شاید برخی واهمه ای آنچنانی از این صحنه ها نداشته باشند اما ما اقلیت را کنار میگذاریم. پیچ اشتباه.. مقصد نهایی و غریبه ها از نمونه فیلم های موفق این ژانر اند. 


اسلپر:همان خشونت و خونریزی اسلشر را با دو تفاوت مهم اسلپر میگویند. 1 خشونت برنامه ای منسجم و فیلمنامه ای کار شده دارد و بی قید و بند کشتار نمیشود2 خشونتی که در اسلشر است در اسلپر بسیار کمتر یا اصلا دیده نمیشود. از فیلم های فوق‌العاده اسلپر میتوان به سری فیلم های ارّه اشاره داشت... 


بسیار خب. به تعاریف 5 ژانر اصلی وحشت دست یافتیم. حال میتوانید کلیت ژانر وحشت را تشخیص داده و آنها را از هم جدا کنید. اما این پایان ماجرا نیست. تازه داریم گرم میشویم برای خواندن... 


         زیر ژانر های مختلف وحشت

گونه وحشت همان طور که ابتدای کار خواندید گسترده ترین گونه سینماییست و دلیل آن استقبال سینما گران از همان ابتدا به این ژانر بود. وحشت، ابتدا بسیار تحت تاثیر مکتب اکسپرسیونیسم آلمانی قرار داشت اما کم کم رئالیسم و فانتزی سیاه از شوروی و فرانسه وارد این ژانر شدند.همین طور از ژاپن.. اسپانیا.. استرالیا.. همین ایرانِ خودمان.. هند و دیگر کشور های جهان ایده پردازی هایی در ژانر وحشت میکردند و با ایده های خلاقانه خود این ژانر را به یک گونه تبدیل کردند. گونه ای که امروزه از پیر و جوان گرفته تا بزرگسال و نوجوان طرفداران بسیاری در هر زیر شاخه اش دارد. اما این زیر شاخه ها کدامند که این همه طرفدار را با تنوعات وحشتی فراوان به سمت خود کشیده و فرهنگ‌سازی هایی کرده اند. قبل از پرداختن به زیر شاخه های این گونه به تفاوت ترس و وحشت میپردازیم.،زیرا جلو جلو سوال هایتان را پاسخ میدهد.

ترس به حالت آنی و زود گذر رنج و درد ذهنی و روانی میگویند که به نظر ماندگار است اما اینطور نیست.

وحشت اما به حالت دائمی ترس هایی میگویند که همیشه و تا وقتی خودمان بخواهیم در  ذهن ما جریان دارد. اما صرفا این ترس های دائمی ماندگار نیستند و فقط بخشی از غریزه ی بقا را در انسان تحریک میکنند. اگر از حدی عبور نکند،وحشت و ترس برای انسان نه تنها مضر نیست بلکه فایده هم دارد. فوایدی که در ادامه خواهیم خواند.

این است تفاوت ترس و وحشت. پس فیلم های گونه وحشت، وحشت را چه درونی و شخصی چه بیرونی و اجتماعی به ما نشان میدهند. یا به هزاران دلیل دیگر. تنها یکی از این هزار دلیل ترساندن مخاطب و تخلیه هیجانی آن است. ما بقی...

زیر شاخه های مختلف گونه وحشت که این گونه بر محور آنها حرکت میکند به شرح زیر اند(با تعاریف و مثال های مختلف)


رده خون آشامی:دراکولا که مشهور ترین خون آشام است توسط برام استوکر ساخته شده. موجوداتی که شب ها از قبر یا کاخ هایشان بیرون آمده و از خون گردن آدمیان تغذیه میکنند را خون آشام گویند. این شخصیت از ولاد سوم. پادشاه ظالم و شکنجه گر رمانی گرفته شده. فیلم نوسفراتو از بهترین و گرگ و میش از متوسط های این رده اند.


رده فانتزی سیاه:black Fantasy یا به صورتی همان خیال پردازی تاریک رده ایست که در آن از داستان های فوق سورئال و وهم انگیز استفاده میشود. جو هیل و استیون گینک از نویسندگان خوب فانتزی سیاه و فیلم it و dr sleep از بهترین فیلم های این رده اند.


وحشت ردانشناختی بر پایه دهه:دهه های 1900 2000  2010 از بهترین سال های ساخت وحشت روان شناسی بودند که سکوت بره ها در آنها میدرخشد.


ادبیات شگرف:سری داستان هایی با محوریت گمانه زنی که در اواخر 1900 تا اوایل 2000 در سینما جریان داشتند. موضوعات این داستان ها زندگی پس از مرگ و ارواح انسانیست.


ادبیات گوتیک:همان وحشت احساساتی و اکسپرسیونیسم که به وحشت عاشقانه نیز مشهور است. فیلم آماده ای یا نه از این سری فیلم هاست.


رده جالو:گونه ای فیلم ایتالیایی در سده بیستم که تلفیق های زیبایی از ژانر های ترلیر.. معمایی.. جنایی.. روان شناسی اسلشر. ساخته میشد. برخی مثل بنده معتقدند فیلم های آلفرد هیچکاک در این رده جای دارند. مثل روانی و زن عنکبوتی.این رده که در ایتالیایی معنای زرد نیز میدهد با ماریو باوا در ایتالیا پا گرفت و با داریو آرجیبتو به اوج خود رسید.اقتباس هایی از سلسله رمان های جنایی ایتالیایی این رده را تشکیل داد.


رده فراطبیعی:این رده که خود شامل ترس های جن..تسخیر اجنه و جادوگری میشود بیشتر در فیلم های ترسناک خودمان کاربرد دارد و اغلب المان های مذهبی چون کشیش و جن گیری در آن مشاهده میکنیم. فیلم های جن گیر.. کانجورینگ.. و آنابل آفرینش از نمونه های مختلف این رده اند که هر سه داستان هایی حقیقی داشتند.


رده قاتل زنجیره ای:فیلم های اسلشر و اسپلتر در این زیر شاخه ها معمولا خلاصه میشوند. ماجرای قاتلی که با دلایلی قابل توجیه چون ارّه و یا بدون دلایل قابل توجیهی چون پیچ اشتباه به کشتار انسان ها میپردازد. این رده از معروف ترین رده هاست و دلیل آن داستان پردازی های زیبا و جذاب برای مخاطب سیری ناپذیز است.


پویانمایی وحشت:گونه وحشت به فیلم خلاصه نشد و با بزرگانی چون تیم والتر برتون وارد انیمیشن ها شد و تا زمانی حتی از فیلم ها موفق تر بود. این پویانمایی ها چون کورالین چشم دکمه ای که اثری فوق العاده تحسین برانگیز در ادبیات فانتزی سیاه  داستانی است،دائم پیشرفت میکردند و با عروس مرده به اوج میرسیدند. از زمان کورالین چیز قابل توجهی در این رده دیده نشده.


رده دلقک ها:وحشت کلاون یا دلقکی خواه ناخواه با انسان ها همراه است. ما هر چقدر هم دلقک های شادی ببینیم اما باز از ترس کابوس دلقک دیدن خوابمان نمیبرد. چنین قضیه ای را در فیلم it نوشته استیون کینگ خواهید دید. خواهید دید که یک ترس ناخود آگاه چگونه در گونه وحشت به کار گرفته میشود. البته ناگفته نماند که جنایات دلقک هایی چون پنی وایس در امریکا حقیقی اند و بودند کسانی که با لباس و گریم دلقک به کودکان گم شده تجاوز کرده و آنها را به قتل میرساندند...


وحشت طبیعت:Nature horror یا وحشت طبیعت همان رده ای از وحشت است که با پارک ژوراسیک.. آرواره های استیون اسپیلبرگ و مار های آناکوندای مشهور(در واقع المان ها و موجودات طبیعت) گونه وحشت را قوتی دوباره و قدرتی مافوق تصور داد. اگر چه این رده را به خاطر مرگ های ناگهانی انسان ها توسط حیوانات متفاوت باید به اسلشر نزدیک کرد اما باید به خاطر داشت اسلشر ها قاتلانی انسانی دارند نه حیوانی...


رده هیولایی:هیولا موجودی خبیث و ترسناک را میگویند که چیزی غیر از جن است. هیولا هایی که شب ها به تخت بچه ها رفته و...

این رده که فیلم هایی محدود دارد رده عجیب و ترس انگیزی از وحشت را به شما تحمیل میکند که تا آن را نبینید نمیتوانید معنای ترس را درک کنید. فیلم بابادوک از بهترین فیلم های هیولایی گونه وحشت است.


وحشت شخصیتی:ترس و دلهره ای که متمرکز بر یکی از شخصیت های داستان باشد را وحشت شخصیتی گویند. نمونه ای از فیلم های موفق شخصیتی تماس مرگبار است که دخلی در روانشناسی نیز دارد.


کالت:رده فیلم های معمولا کم بودجه یا به اصطلاح دانشجویی که طرفدار به شدت کم اما خاصی دارند را فیلم کالت میگویند. وحشت در کالت معنای متفاوتی دارد. فیلم های کالت اصولا واضح نیستند. معلوم نیست چه کار میکنند و به قولی برای بیننده مجهول اند. فیلم Donnie parko را دیده تا منظور من را متوجه شوید.


گرگینه :رده گرگینه در ادبیات داستانی بیشتر رواج دارد ولی گونه وحشت نیز از آن بهره میگیرد. انسان هایی که با در آمدن قرص ماه به گرگ تبدیل میشوند موضوع اصلی این داستان هاست که teen wolf سریالی موفق در این زمینه است.


وحشت ژاپنی:فیلم ترسناک ژاپنی را بدین علت جدا میدانند زیرا خود برای خود یک سبک از ترس است. داستان های ارواح یوکای ژاپنی را کافیست بشنوید تا ار ترس نتوانید جم بخورید. فیلم های کینه 1 و 2 را هم که ببینید سه کار انجام خواهید داد.

1_به عظمت گونه وحشت در ژاپن پی میبرید

2_از آسمان توبه میکنید.

3از زمین گِل را میبوسید!!! در چنین حدی...


                    دو نکته مهم

1 وحشت بر پایه ملیت نیز میتواند بنا شود. یعنی هر کشور مانند هندوستان یا ژاپن برای خودش یک سبک جدا گانه از وحشت داشته باشد که آن را از بقیه فیلم های سایر کشور ها متمایز کند. در مورد هند مطمئن نیستم اما سینمای وحشت ژاپن خود را با کینه ثابت کرده...


2 نکته دوم این است که زامبی را حد اقل من در این رده ها قرار نمیدهم. شاید برخی بگویند خب چون زامبی ها ترسناک نیستند. نه به این دلیل نیست. چه بسا فیلم اسلشری که کمتر از زامبی ما را بترساند و در رده وحشت قرار بگیرد اما زامبی نه. خیر اینطور نیست. من زامبی ها را یک سمبل و یک نماد جهانی میدانم و معتقدم که باید برای خودش به صورت مستقل نظامی گونه ای داشته باشد. (که اینطور نیز است).قرار گرفتن زامبی ها در گونه وحشت از نظر من ارزش بالای این ژانر یا بهتر است بگویم گونه را به سخره میگیرد. زامبی ها را بدین دلیل در گونه وحشت قرار نمیدهم زیرا خود به تنهایی یک گونه است. شاید در اوایل ورودش به پرده نقره ای با زامبی سفید بلالاگوسی یکی از رده های وحشت محسوب میشد اما پس از جورج رومرو بزرگ خود برای خود مستقل شده و ژانر زامبی را به وجود آمد. مقاله ی گونه شناسی زامبی را که مطالعه بفرمایید خودتان متوجه خواهید شد چرا وو به چه دلیل...

.......      .......      .......      ..........      ........

رده های فراوان دیگری نیز برای زیرشاخه های وحشت وجود داشت اما من برای شما کلی تر ها را گفتم تا دیگر نیازی به جزییاتی ریز چون وحشت های تاریخی و... نداشته باشید. حال شما رده های متفاوت گونه وحشت را شناخته و توانایی تجزیه و تحلیل فیلم های این گونه دارید. امید است مطالب مفید واقع شده باشند. و اما ادامه کار...

                   ...............................


   چرا اصلا مردم فیلم ترسناک میبینند؟؟


دلیل علاقه مخاطبان زیادی در جهان به فیلم های گونه وحشت یکی دو تا نیست. شما با جستجو در اینترنت میتوانید مفصلاً تمام این دلایل را بخوانید اما حالا که تا اینجا آمدید از اصلی ترین دلایل را به شما خواهم گفت...

معمولا کسانی که فیلم وحشتناک میبینند میدانند که جایشان امن است. آنها میدانند که این فیلم ها آسیبی برای آنان ندارد و با توجه به این نکته، از دیدن فیلم ترسناک لذت میبرند. این دسته از افراد به قول روانشناس معروف هلندی، جفری گلدشتاین به دنبال چالش و هیجان در زندگی میگردند و چه بهتر از هیجان ترس که فواید زیادی نیز برای بدن دارد. معمولا لذت های جهان برای سلامتی خطر ناک اند. نوسیدنی های الکلی یا فست فود و... اما لذت ترس که به نظر ناخوشایند است فایده هایی واقعی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. معمولا جوانان و نوجوانان ترس را برای تخلیه هیجان انتخاب میکنند اما بسیاری از بزرگسالان تا این میزان خطر ساختگی را به جان نمی‌خرند. به هر حال هر روانی با روان دیگر فرق میکند. اما روان کودکان برای فیلم های وحشت مناسب نیست. چرا که آنها توانایی تشخیص صدق و کذب قضایا را ندارند. مثلا کودکی که نمیداند فیلم توسط افرادی ساخته میشود و خیال میکند واقیعتی را تماشا میکند نباید فیلم ترسناک را ببیند. زیرا ترس حقیقی در ذهنش حک شده و در بزرگسالی خود را نشان میدهد. اگر توانایی تشخیص انسان از امنیت حقیقی فیلم قوت گرفت، آنموقع می‌تواند با خیال راحت و بدون واهمه از عوارض روحی یا جسمی به تماشای فیلم ترسناک بنشیند...

                         .................... 

خب حال سوالی دیگر پیش می آید. چرا برخی معتقدند که سینمای وحشت خود برای خود یک هنر است. یعنی کل سینما را هنر هفتم و سینمای وحشت را هنر هشتم مینامند. دلیل این امر سختی کار فیلمسازان وحشت است. سختی که در هیچ ژانر دیگری به این شدت وجود ندارد. ولی به راستی یک فیلم چگونه میتواند ما را بترساند یا یک موسیقی چگونه روی روان و افکار ما تاثیر میگذارد؟؟ پاسخ این سوالات را در ادامه بخوانید...


فیلم های‌گونه‌وحشت‌چگونه ما‌را‌می‌ترسانند؟


فیلم های گونه وحشت از روش های زیر برای ترساندن و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر ذهن انسان بهره میبرند... 

1_فاکتور حماقت:این روش را معمولا به فیلم های دانشجویی وحشت نسبت میدهند اما کلیتی نا معلوم دارد. حماقت و دوست داشتن  این نکته که باید همه چیز را تجربه کرد محور بسیاری از فیلم های ترسناک به صورت ریز و درشت است. همانند فیلم کلبه ای میان جنگل.


2_حس مصنوعی امنیت:فیلم های ترسناک ابتدا حس امنیت دروغین را به شما تحویل داده و همین که آن را پذیرفتید شما را ناگهان شوک میدهد... (به تعابیر متفاوت)...


3_اختراعات و علوم:منظور از این واژه که در طول زمان متغیر بوده درواقع علم ترس شناسی است. وقتی کارگردانی ترس و نحوه ترس مخاطبان خود را کشف کند و با استفاده از تکنولوژی های سینمایی و تدوینی آنان را به کار گیرد فیلم ترسناک ساخته می‌شود...


3_روانکاوی حقیقی:در برخی پروژه های سینمای وحشت همیشه روانشناسانی هستند که به کارگردان یا تهیه کننده پیشنهاداتی در خصوص ساختن فیلمی خاص در فلان رده وحشت میدهند. یکی از روش های مرسوم ساخت فیلم های اقتباسی که بر اساس واقعیت اند است. برای مثال با اکران فیلم کانجورینگ که انصافاً در ترس هیچ چیز کم نگذاشت،همین واقعی بودن فیلم که در برهه ای از زمان اتفاق افتاده و در شروع فیلم به آن اشاره شده در ترسیدن مردم بی تاثیر نبوده...


4_موسیقی و صدا:از عوامل به شدت تاثیر گذار در فیلم های ترسناک موسیقی و تدوین صدا است. نیکولا تسلا در این خصوص میگوید:اگر میخواهید اسرار جهان را کشف کنید بر روی فرکانس های صدا مطالعه کنید. این حرف وی امروزه ثابت شده. فیلمسازان البته با در نظر گرفتن استاندارد هایی جهانی بر روی فیلم های ترسناک شان صدا هایی با فرکانس های 27 هرتز میگذارند و با اینکه محدوده ی شنوایی انسان از این فرکانس خارج است اما لرزش های ناشی از آن دلهره و تپش قلب را ناخواسته بالا میبرد.(مثال فیلم بازگشت ناپذیر.) کارگردانان در فیلم های خود زیاد فرکانس را بالا نمیبرند زیرا امکان حمله عصبی نیز با آن بالا رفته و عواقب خوبی برای روان اخلاقی انسان ندارد. در خصوص موسیقی هم که فقط باید گفت سخت ترین موسیقی ها مال فیلم های گونه وحشت اند... همین و بس،..


5_گریم و بازیگران:تاثیری که بسیار کم دیده میشود تاثیر این دو عامل است.مگر اینکه فیلمی پیدا شود که تمام ترس یا قسمت زیادی از آن مربوط به بازیگر شود.


6_فیلمنامه و داستان:تاثیر فیلمنامه و داستان در فیلم های ترسناک و گونه وحشت کم نیست. بسته به ایده ها و داستان پردازی این فیلم ها ترس را تحمیل میکنند.


6_فیلمبرداری:در باره فیلمبرداری فقط باید گفت که به همرا صداگذاری، تاثیر مستقیم در وحشت مخاطبان دارد.


7_تجربه و دانسته های کلی:این نکته یعنی همان درک و آگاهی مخاطب از ژانر هدف. همین که بدانید قرار است فیلم ترسناک ببینید کافیست تا هورمون های آدرنالین و دوپامین ترس اولیه را در شما ایجاد کرده و به نحوی شما را برای بازی اصلی گرم کنند...


8_نور پردازی و میزان کنتراست نور که بی تاثیر در ترس و میزان آن در روان انسان نیست. بسته به کنتراست نور پردازی در صحنه ها و عوامل دیگر چون زاویه دوربین و داستان فیلم انسان چیز هایی در سایه میتواند ببیند که بازیگران نمیبینند...


9_بسیاری از عوامل دیگر........

                         ..................


    فواید و ضرر های فیلم های ترسناک


درست است اینجا منظور ما کلیت سینمای وحشت است اما ژانر ترسناک را نگاهی ویژه میکنیم. (در خصوص فایده و ضرر)...

فیلم های ترسناک که به نظر اکثر مردم فقط مایه ضرر هستند، چه باور کنید چه نه فوایدش برای انسان چند برابر ضرر هایش است. تازه آن ضرر ها هم مخصوص رده سنی 14 سال به پایین است. یعنی ضرر فیلم ترسناک 95 درصد برای کودکان و 5 درصد برای بقیه سنین است. اما فایده اش در صورتی که ضرر نداشته باشد همه را شامل میشود. روانشناسان و محققان بسیاری در دنیا در این ضمینه اطلاعاتی به دست آوردند و به نتایج پایین دست یافتند...

              فواید سینمای وحشت

فیلم ترسناک باعث میشود که:

1 دو بخش از مغز که اصولا با هم تعاملی ندارند شروع به حرف زدن کنند و عملکرد مغز را بالا ببرند. 


2 ذهن شما را خالی از اتفاقات منفی روزمره میکنند و دلیل آن فعالیت ناگهانی یک سری هورمون ها در بدن است. 


3  استرس مفیدی که همه انسان ها به آن احتیاج دارند را به شما میدهد. کسی که از فیلم ترسناک نمیترسد مشکل دارد نه آنکه میترسد. این را به خاطر داشته باشید. 


4 هورمون های دوپامین و سروتونین را در بدن آزاد کرده و حس آرامش درونی را به شما میدهد. این حس معمولا روز بعد با شما همراه میشود. 


5 انرژی روزانه شما را افزایش میدهد. علی رقم اینکه کالری میسوزاند. 


6 حواس دو گانه بینایی و شنوایی را قدرت میبخشد. به خاطر اتفاقات فیلم. 


7 بسته به میزان اثبات ژانر فیلم وزن شما را کاهش میدهد. با سوزاندن کالری هر یک ساعت فیلم ترسناک به اندازه یک ساعت پیاده روی شما با دیدن فقط چند ده فیلم ترسناک روزانه به همراه ورزش میتوانید مقدار قابل توجهی وزن کم کنید. 


8 قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش میدهد و با هورمون گلوتامات شما را برای مواجهه با خطرات دنیای واقعی از جمله ویرووس ها آماده تر از قبل میکند. 


9 در مواردی درمانگران برای درمان بیماران هراسان یا استرسی از این ژانر استفاده میکنند. البته این عامل نادر است. 


10 با پیام های مخفی و آشکار خود شما را از حقیقت جهان آگاه کرده و باور های کلان شما را قوت میبخشند. مواردی از توبه افراد پس از فیلم جن گیر در زمان خودش دیده شده. همچنین فیلم های رده فراطبیعی که محوریتشان جن زده شدن به دلیل دوری از خدا و گناهان مکرر بود، هنوز هم این فایده را برای افراد دارد. البته امروزه این نوع تاثیر مستقیم بر افراد نایاب است. 


  و اما ضرر های فیلم ترسناک برای کودکان


هیچکس اجبار در دیدن»ژانر ترسناک یا گونه وحشت نیست. هر کسی به حد توانش میتواند این کار را بکند اما این مورد درباره کودکان صادق نیست. کودکان دنیا را طور دیگری می‌بینند و تشخیص حقیقت از غیر آن برای بیشترشان غیر ممکن است و سینمای وحشت ممکن است این تاثیرات را بر آنها بگذارد... 

1 غلظت خون به مرور زمان که خود برای سلامتی خطرناک است. 


2 بی خوابی های بیش از حد ناشی از ترس کاذب.


3 اختلالات عصبی در مواردی نادر به دلیل عدم کارکرد درست بدن. (هنگام صحنه های شوک آور مغز فرمان فرار میدهد اما بیننده از جای خود تکان هم نمیخورد. بدین ترتیب فرمان مغز اطاعت نمیشود و...) 


موارد ریز دیگری هم در این باره وجود دارد اما چیزی که صریح است این است که ضرر فیلم ترسناک یک سوم فوایدش است. پس خواهشمندم اگر توانش را دارید، نه به زور بلکه با خواست قلبی،فیلم در ژانر وحشت را به باکس فیلمهای خود اضافه کنید. 

                         .................. 

             

                    #نکته مهم#

* مقابله با ترس ناشی از فیلمهای ترسناک، ضررش از ضرر خود فیلم ها بیشتر است. پس دنبال راه هایی برای نترسیدن از چنین فیلمهایی نباشید. اگر نمیخواهید بترسید که راه باز و جاده دراز، چند ده ژانر و سبک دیگر برای تماشا دارید. اما وقتی به تماشای ژانر وحشت نشستید چاره ای جز قبول کردن قواعد آن ندارید. اگر بخواهید از مقاله هایی با موضوعات چگونه از فیلم ترسناک نترسیم که ماشاالله زیاد هم هستند استفاده کنید بیشتر ضرر میکنید. ضرر محسوس این کار از دست رفتن جذابیت اثر و ضرر نامحسوسش ضعیف کردن اعتماد به نفس در لایه های عمیق روان خود است. هر فیلم به مشخصه های کلی اش جذاب است. فیلم کمدی کلام بسته به دیالوگ هایش و فیلم کمدی موقعیت بسته به بازیگران و میزانسن اش جذاب است. سینمای وحشت نیز بسته به استرس و اضطراب مخاطبان از فیلم هایش جذاب است. اگر این جذابیت را از بین ببرید. صرفا انگار دارید پشت صحنه فیلم را نگاه میکنید. 

در پایان قواعد اصلی تماشای فیلم های گونه وحشت را به شما گوشزد میکنم تا بیشترین لذت و فایده را از این گونه ببرید. هنگام تماشای فیلم های این گونه باید حد اقل و دست کم یکی تا دو تا از قواعد زیر را رعایت کنید... 

1_با هدفون به تماشای فیلم بنشینید زیرا صدا و موسیقی فیلم های ترسناک را فقط از این راه میتوان درک کرد. 


2_در تنهایی به تماشای فیلم بنشینید تا احساس استرس کاذب با شما نباشد. (منظور از تنهایی این است که اگر کسی در خانه است، او را ندیده و صدایش را نشنوید. 


3_اگر هدفون و تنهایی را قبول ندارید. باید راه سوم را حتما انجام دهید. شب هنگام به تماشای فیلم بنشینید اما لا اقل یک نفر را در کنار خود داشته باشید. 

پس اگر قصد دارید سینمای وحشت را دنبال کنید دو راه دارید. 1 با در نظر گرفتن قواعد بالا این کار را انجام دهید. 2 اگر نمیخواهید با قواعد بالا سازگار شوید و راه خود را میروید که مطمئنا ضرر های فراوانی دارد، اصلا فیلم های این ژانر را تماشا نکنید. تجربیات این عامل را ثابت کرده. صرف نظر از ترس فیلم ترسناک چگونه ما را از لحاظ روان شناختی رشد ضعیف میکند. چرا؟؟؟ 

امید است روزی که ترس ما فقط از قاضی جهان باشد و بس. ترس مفیدی که همانند گونه وحشت انگار به ضرر ما تمام میشود اما نه تنها ضرری ندارد، بلکه فواید از راه میرسند. منتها این ماییم که نمیفهمیم...