"ما با مرگ می رقصیم!"
«جهان با من برقص» نخستین فیلم بلند سینمایی سروش صحت است که پیش تر تجربه ی ساخت چند سریال موفق را در تلویزیون داشته است.
فیلم او اثری حرفهای، لطیف و در عین حال متفکرانه است با شخصیتهایی که به خوبی میشناسیمشان. «جهان با من برقص» فیلمیست که با لحنی طنز به یکی از تلخترین حقیقتهای زندگیِ بشر یعنی مرگ میپردازد. صحت، که خود فیلمنامهی فیلمش را نوشته است، به درستی از نشانهها و اسلوبهای ژانری در جهت دستیابی به واقعهای مهلک استفاده میکند؛ واقعهای که آدمهای قصه با شوخیها، نمکپرانیها و بعضاً دعواها و بگومگوهایشان آن را بهشدت باورپذیر و تلطیفشده میکنند. سروش صحت ضمن آنکه میکوشد فضای کار خود را کاملاً رئالیستی از آب درآورد وجوه سوررئالی را نیز در بطن کارش قرار میدهد تا به موازات رخدادهای کاملاً واقعگرایانهی داستان، بر بُعد ماورایی و غیرمادی آن نیز تسلط داشته باشد. موسیقی ذهنی جهان(با بازی خوب علی مصفا) و آن مینیبوس قرمز در حال گذر به ظرافت بر نشانههایی دلالت میورزند که فیلمساز از بیان مستقیم آنها اجتناب کرده است؛ مفاهیمی که در لایههای زیرین متن کار قابل خوانشاند.
سروش صحت در «جهان با من برقص» ثابت میکند که مهارت بسیاری در روایتپردازی دارد و درام را بینقص و بیسکته جلو میبرد. او از هیچیک از شخصیتهایش غافل نمیشود و به میزان مساوی به همهشان توجه نشان میدهد و روابطشان را با یکدیگر موشکافانه بررسی میکند و تفاوت «جهان ...» با دیگر نمونههای مشابه آن شاید همین باشد که فیلمساز تمرکز خود را بهصورت همهجانبه بر شخصیت اصلیِ درحال احتضارش نشانه نرفته و گاه با برجسته ساختن دیگر شخصیتهای فیلم و ارجحیت یافتن آنها بر شخصیت اصلی علاوه بر تکامل شخصیت اصلی به وسیلهی اطرافیانش، سایهی سنگین مرگ بر کل فضای قصه را نیز کمرنگ و بیاهمیت میکند و بر لزوم جدی نگرفتن مرگ تأکید میورزد.
«جهان با من برقص» حاصل مجموعهی درستی از انتخابهاست که به خلق فیلمی شستهرفته و قابلاعتنا منجر شده است.