ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم ماجرای نیمروز 2: رد خون, یکی به نعل یکی به میخ....

ایمان باقری
۱۰ روز پیش - ۱ دقیقه مطالعه
امتیاز منتقد به فیلم :

  رد خون حاصل دوران پسا لاتاری است سرگردان میان مهدویان (ماجرای نیمروز1)  و  مهدویان (لاتاری)  نوع روایت ملودرام سطحی لاتاری در نوع روایت خوددار و  ظریف ماجرای نیمروز 1 رخنه کرده و حاصلش فیلمی است  متشدد در سطوح روایی  اما مستاصل و ناچیز در بطن و عمق روایت شخصیتهای فیلم سری اول که جذاب و حسابی بودند در این فیلم صرفا ویترینی از  آن فیلمند که افراط  در ویژگی های تیپیکال گونه ی آنها (معقول بودن صادق و  تندرو بودن کمال) جذابیتشان را تا حدودی...

 
رد خون حاصل دوران پسا لاتاری است سرگردان میان مهدویان (ماجرای نیمروز1)  و  مهدویان (لاتاری)  نوع روایت ملودرام سطحی لاتاری در نوع روایت خوددار و  ظریف ماجرای نیمروز 1 رخنه کرده و حاصلش فیلمی است  متشدد در سطوح روایی  اما مستاصل و ناچیز در بطن و عمق روایت
شخصیتهای فیلم سری اول که جذاب و حسابی بودند در این فیلم صرفا ویترینی از  آن فیلمند که افراط  در ویژگی های تیپیکال گونه ی آنها (معقول بودن صادق و  تندرو بودن کمال) جذابیتشان را تا حدودی زیادی از بین برده است و حتی به  ساختار مختوایی فیلم لطمه وارد کرده است.
شخصیتهای جدید به مراتب وضع بدتری دارند آنها حتی به تیپی قابل تشخیص هم  نمی رسند و در راس آنها سیما از بلاتلکیف ترین و گنگ ترین کارکترهای فیلم  است در حالی که او ظاهرا محور روایت دراماتیک شخصی فیلم است. زنی که در دو  جبهه روبه روی هم حضور داشته   اما ما چندان متوجه انگیزهای او در نوع حضور ابتدایی در جنگ با عراق و حضور  در جمع منافقان و فرارش نمیشویم تناقضات آشکاری در پرورش کاراکتر وجود  دارد همان طور که نمیتوان باور کرد که او فرد تشکیلاتی و منافق است نمیتوان  باور کرد که او به اجبار و از روی استیصال منافق شده است و به همان میزان  هم نمیتوان احساسات مادرانه اش را برای فرار به سمت تهران تشخیص داد.
از آن طرف نوع روایت مستد نمای فیلم در مورد عملیات مرصاد با کپشنهای  تاریخنگارانه و جلسات متعدد سازمانی این توقع را در مخاطب ایجاد میکند که  قرار است نوع عملیات مرصاد و شکست مجاهدین تصویر شود اما فیلمساز در چند  دقیقه سر و ته این عملیات را هم می آورد و مخاطب چندان متوجه چگونگی این  عملیات نمیشود در حالی که در فیلم قبلی عملیات کشتن موسی خیابانی به خوبی  به تصویر کشیده شده بود چنین کمبودی را نمیتوان با  زوم کردن دوربین  فیلمساز روی قصه سیما و کمال و افشین توجیه کرد که آن قصه هم به اندازه ای  که باید بسط پیدا نمیکند که بتوان آن را  ستون فیلم دانست در واقع فیلم  ستون محکمی ندارد که انسجام، یک پارچگی و خط مشی روشنی داشته باشد فیلم  بناشده روی سطحی شکننده از خواسته ای نامتجانس فیلمساز است که یکی به نعل  میزند و یکی به میخ، او هم تحسین منتقدان را به مثابه دو فیلم اولش میخواهد  و هم کف و سوت مخاطبان عامه را در برابر سانتیمانتالیسم فیلم لاتاری  

0

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است