در سلامسینما جستجو کنید
پریزاد سیف بازیگر، کارگردان، نویسنده و مترجم است. او فعالیت هنری خویش را از سال ۱۳۷۰ با بازی در فیلم سینمایی «سگ کشی» به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی آغاز کرد، سپس فعالیت هنری خویش را با بازیگری، کارگردانی و نویسندگی تئاتر ادامه داد.
او علاوه بر بازیگری، کارگردانی و نویسندگی تئاتر، نمایشنامههای متعددی را به فارسی برگرداننده است.
پریزاد سیف فعالیت هنری خویش را از سال ۱۳۷۰ با ایفای نقش همسر منتسب در فیلم «سگ کشی» به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضائی آغاز کرد. سپس در کارگاه بازیگری حمید سمندریان شرکت کرده و از طریق آن در سال ۱۳۷۳ در نمایش «زارون» به نویسندگی و کارگردانی حمید امجد بازی کرد. همکاری حمید امجد در مقام کارگردان و نویسنده و پریزاد سیف در مقام بازیگر در نمایشهایی دیگری چون «شب سیزدهم» (۱۳۷۹) و «مهر و آیینهها» (۱۳۸۰) ادامه پیدا کرد.
پریزاد سیف در نمایشهایی چون «چاه» به کارگردانی کتایون حسینزاده (۱۳۸۶)، «شن» به نویسندگی و کارگردانی کتایون حسینزاده (۱۳۹۰)، «زمستان ۶۶» به نویسندگی محمد یعقوبی و کارگردانی الهام پاوهنژاد (۱۳۹۴)، «تئاتر قجری» به نویسندگی و کارگردانی داریوش رعیت (1397) و «نمیدونم فردا چی میشه» نوشته تنسی ویلیامز و کارگردانی کامبیز بنان (1398) به ایفای نقش پرداخته است.
پریزاد سیف پس از نقشآفرینی در نمایش «شن» و چندین سال دوری از تئاتر در سال ۱۳۹۴ در نمایش «زمستان ۶۶» به کارگردانی الهام پاوهنژاد بازی کرده و سپس در سال ۱۳۹۶ نمایش «راننده چینی» به نویسندگی داریوش رعیت را کارگردانی کرد. در این نمایش علاوه بر کارگردانی پریزاد سیف به همراه رضا عمرانی نقشآفرینی میکند.
پریزاد سیف به همراه تعدادی از چهرههای سرشناس هنر و ادبیات همچون محمد چرمشیر، حسین رحیمپور، یوریک کریم مسیحی، رضا والی، شهرام زرگر و دیگران نمایشنامههای «بازرس» نوشته آنتونی شفر، «اتاقی در هتل پلازا» و «زندانی خیابان دوم» نوشته نیل سایمون را ترجمه کرده است.
شهریور ۱۳۹۸ سعید پورصمیمی بعد از ۱۷ سال دوری از صحنه تئاتر با اجرای نمایش «آواز قو» نوشته آنتوان چخوف و کارگردانی پریزاد سیف در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه تئاتر بازگشت.
سعید پورصمیمی از بازیگران مطرح و تأثیرگذار تئاتر ایران است که در گروه تئاتر پاسارگاد فعالیت تأثیرگذاری را به همراه هنرمندانی چون پرویز پورحسینی، جمشید مشایخی، پرویز فنیزاده و حمید سمندریان در عرصه تئاتر ایران داشته است.
پریزاد سیف در سال ۱۳۹۸ نمایش «داستان ضحاک» نوشته سعید پورصمیمی که سال ۱۳۵۷ در تئاتر شهر بهنمایشدرآمده بود را بعد از ۴۰ سال و در قالب نمایشنامهخوانی، با حضور رضا بابک و بهرام شاه محمدلو در تالار رودکی اجرا کرد.
این نمایش نامه را سعید پورصمیمی در سال ۱۳۵۱ نوشته و در سال ۱۳۵۷ در سالن اصلی تئاتر شهر به مدت یک ماه با بازی رضا بابک و بهرام شاه محمدلو به روی صحنه برد.
همزمان با انتشار تصاویری مربوط به حضور جمعی از عوامل فیلم «برادران لیلا» در جشنواره کن، کتایون ریاحی بازیگر سینما تصویری از سعید پورصمیمی حاضر در جشنواره کن منتشر کرد. او در قسمت تصاویر کوتاهمدت (استوری) صفحه شخصی اینستاگرامش بر روی تصویر پورصمیمی خط قرمزی کشید، این اقدام باعث شد شایعاتی در شبکههای اجتماعی مبنی بر آزار این بازیگر منتشر شود.
پس از آن، کتایون ریاحی در صفحه اینستاگرامش از ۲۵ سال پیش که به قول او سعید پورصمیمی وی را مورد تعرض قرار داده اینگونه نوشت: «این عکس مربوط به بیست و پنج سال پیش است.
آن سالها آقای داوود رشیدی ریاست هیئتمدیره خانه سینما و آقای پورصمیمی دستیار یا معاون بودند.
من توسط همکاران خودم و در خانه سینما به اتهامات واهی بازجویی و مؤاخذه شدم. آقای پورصمیمی که در نقش بازجو وارد شده بود با سوءاستفاده از موقعیت خود به من تعرض کرد. روزگار سختی بود و من هیچ نگفتم. هنوز پس از ۲۵ سال روح و روانم از این حادثه تلخ التیام نیافته و آزرده است.
به یاد داشته باشیم اگر ثروت، شهرت و قدرت مهار نشود، اگر اخلاق و قانون اقتدار نداشته باشند، این فساد است که همهجا با قلدری حکومت میکند.»
بعدازاین ادعا پریزاد سیف که همکاری طولانیمدتی با سعید پورصمیمی در تئاتر داشته است از قول سعید پورصمیمی در مورد اتهام تعرض به کتایون ریاحی توضیحاتی منتشر کرده و این اتهام را رد کرد، طبق صحبتهای پریزاد سیف، پورصمیمی در حال جمعآوری مدارک برای شکایت از کتایون ریاحی است و گفته است که ریاحی برای دیدهشدن دست به چنین اقدامی زده است.
پریزاد سیف درباره اتهامی که کتایون ریاحی به سعید پورصمیمی وارد کرده است گفت: «سعید پورصمیمی موبایل هم ندارد و قرار شده است بهمحض بازگشت از فرانسه به ایران علیه خانم ریاحی طرح شکایت بکند. خانم ریاحی نوشته است که سعید پورصمیمی به او تعرض کرده است اما نگفته است معنای تعرض چیست.»
او در ادامه گفت: «در زمانی که آقای داوود رشیدی رئیس خانه سینما بودند آقای پورصمیمی داور خانه سینما بودند و در آن زمان گزارشات بسیاری از یک سریال که اسم نمیبرم به خانة سینما میرسد. پورصمیمی این خانم را میخواهد و به او میگوید این مسائل باید در درون خانه سینما حل شود و جای دیگری واگویه نشود. آقای رشیدی و پورصمیمی تشریف داشتند. ایشان تنها کاری که میکنند فقط عضویت خانم کتایون ریاحی را از خانه سینما موقتاً لغو میکنند و در واقع ایشان را اخراج میکنند. آیا در اتاقی که آقای داوود رشیدی حضور داشتند ایشان از موقعیتش استفاده کرده و به خانم ریاحی تعرض کرده است؟ کلمات بار معنایی قضایی دارد ... ایشان با هوشمندی تمام کلمة تجاوز را به کار نبرده، کلمة آزار جنسی و خشونت جنسی را به کار نبرده، اما در مورد تعرض هم توضیحی نداده است، چون مخاطب عام فضای مجازی وقتی پستی به «می تو» ارجاع میشود، تعرض را تجاوز میبینند. آقای پورصمیمی به من گفتند اگر اخراج این خانم معنایش تعرض است پس من تعرض کردم.»