نویسنده
مسعود فراستی
«امروز» ساخته رضا ميركريمي فيلم بدي است. الكن و سخت كسالت بار. شخصيتي باسمه يي نيمه افسرده، نيمه لال، نيمه خير، نيمه عقده يي كه كنش اصلي اش سكوت است. سكوتي ادايي و نيمه انتلكت براي يك راننده تاكسي كه گويا زني دارد اما نه بچه يي. عقده بچه دار شدن دارد و اين مثلاتوجيه مريض گونه و عصباني كننده لو ندادنش است كه ترفندي نه اخلاقي كه ضد اخلاقي است. مازوخيستي است. بهتر است فيلمساز و فيلمنامه نويس «مدرن» اش به جاي شانتال اكرمن، كلاسيك ببينند شايد كمي سينما...
نویسنده
نیما عباسپور
امروز مشكل بسیاری از فیلمهای دیگر جشنواره را دارد، خالقان آن ایده خوبشان را كافی دانسته و آن را بینیاز از قصهپردازی و پرداخت تشخیص دادهاند. امروز در صورتی فیلم خوبی میشد كه سهیلا گلستانی خوب بازی میكرد یا بازیگر قابلی چون نگار جواهریان جایگزینش میشد، علت سكوت مرد مشخص و رفتارش منطق پیدا میكرد، فضای بیمارستانی دولتی نزدیك به حقیقت و واقعی نشان داده میشد و البته پایان قابل حدس فیلم نیز تغییر میكرد.
نویسنده
مهرزاد دانش
امروز ظاهری هنرمندانه دارد و قرار است با ریتمی کند و مکثهایی طولانی و سکوتهایی مبهم، فضایی متفاوت را عرضه کند، اما در واقع همینها نمودهایی هستند برای نقاط بارز ضعف اثر که مهم ترینشان، شخصیتپردازی آدم اصلی داستان است. سکوت او که ظاهرا قرار است از جنس خاموشیهای عارفانه باشد، در عمل نشان از فقدان انگیزهسازی در فیلمنامه برای او دارد.
نویسنده
سهام الدين بورقاني
فيلم درواقع نگاهي انتقادي به جامعه «امروز» ما دارد و قضاوت و پيش داوري در جامعه امروز ما را به چالش مي کشد؛ و از طرف ديگر مي کوشد تا در اين بستر، شخصيت و قهرماني را معرفي کند که نمونه آن را اين روزها کمتر مي بينيم. يونس پيشنهاد فيلمساز براي جامعه ماست؛ مجهز به سلاح سکوت است و قصد پاسخگويي به ظن و گمان هاي ديگران را ندارد. اما آنقدر در اين صفتِ يونس اغراق شده است که نمي توان او را شخصيتي باورپذير دانست و در مقابل آدم ها و رخدادها بيشتر منفعل است.
نویسنده
علیرضا حسنخانی
فیلم بی هیچ اتفاقی فقط میگذرد. اصلاً مشخص نیست که بیننده باید با کدام استدلال منطقی رفتار دور از واقعیت و خلاف منطق شخصیتها بهخصوص رانندهی تاکسی را درک کند. تعمد و اصراری که فیلمنامهنویسان در نپرسیدن پرسشهای منطقی و پاسخ ندادن و مطرح نکردن بدیهیات عینی به خرج میدهند بیش از آنکه به پیشبرد داستان کمک کند موجب کلافگی مخاطب میشود. هیچ معلوم نیست که چرا باید سکوت و رفتار عجیب راننده را درک کنیم و حرفها و نیش و کنایههای کارکنان بیمارستان را به جان بخریم.